Americké výnosy si po včerejším růstu prochází korekcí. Dolar se obchoduje pod 1,0650 za euro. Koruna krátce oslabila nad 25,30 za euro. Aktuálně se obchoduje pod touto hranicí.

Kofola svádí klíčový boj v Polsku. Dokázala zvýšit tržby

AKTUALIZOVÁNO: Nápojářské skupině Kofola stouply v prvním pololetí tržby meziročně o 3,3 procenta na 3,504 miliardy korun. Provozní zisk (EBIT) jí ale klesl, o 29,2 procenta na 257 milionů korun, a ukazatel EBITDA o 15,5 procenta na 514 milionů korun. Boj o obrat k ziskovosti svádí skupina na polském trhu. Ten je nyní naopak příčinou poklesu hospodaření celé skupiny. 

„Trh v Polsku stojí za poklesem klíčových skupinových ukazatelů hospodaření EBITDA i EBIT. Kofola ale v Polsku nyní provádí změny, které by do budoucna měly přinést ovoce ve formě vyšší profitability a stabilního růstu,“ uvedla skupina v prohlášení.

„Vedle modernizace výrobní linky a skladů v závodech Kutno a Grodzisk Wielkopolski se management rozhodl soustředit výrobu do dvou výrobních závodů namísto tří,“ uvedla firma. Za poklesem ukazatele EBITDA ale podle ní kromě Polska stojí také velké investice do růstu v adriatickém regionu.

Kofole se dařilo tradičně v Česku, na Slovensku i ve Slovinsku. „Trh s nealkoholickými nápoji mírně roste, pokračuje však pokles cen v kategorii kolových nápojů a sirupů. Pokud za těchto podmínek stále rosteme, jsem spokojený,“ uvedl generální ředitel Kofoly Jannis Samaras. Do skupiny Kofola patří například značky Radenska, Rauch, Rajec, stejně jako Semtex, Vinea nebo UGO. Za první polovinu loňského roku Kofola utržila 3,356 miliardy korun při zisku 195,7 milionu korun.

Do konce letošního roku ukončí Kofola výrobu v jednom ze tří závodů v Polsku, oznámila před koncem července. Jde o pobočku Bielsk Podlaski, kde vyrábí nápoje právě pro polský trh, další trhy tedy krok nezasáhne. Organizační změny se plánují od srpna do prosince. O budoucnosti výrobního závodu a jeho zařízení zatím nebylo rozhodnuto. Společnost zvažuje možnosti jeho dalšího využití pro provoz zcela nových a odlišných aktivit, či případný prodej celého areálu.

„Abychom udrželi pozici na trhu, musíme omezit počet výrobních závodů, čímž významně snížíme náklady a zjednodušíme logistiku. Jedině tak budeme schopni dále obstát v tvrdé konkurenci,“ uvedla ke kroku předsedkyně představenstva HOOP Polska Simona Nováková. Dodala, že výrobní kapacity zbylých dvou závodů v Kutnu a Grodzisku Wielkopolském zajistí bezproblémové pokračování výroby a dodávek.

Kofola je nyní jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Dosud měla osm výrobních závodů, kromě Polska ještě v Česku, na Slovensku, ve Slovinsku a v Rusku. K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. V licenci Kofola vyrábí a distribuuje nápoje RC Cola a Orangina.

Za celý loňský rok Kofole stouply tržby meziročně o 14,6 procenta na 7,19 miliardy korun, provozní zisk jí vzrostl o 33,1 procenta na 589 milionů. Společnost zaměstnává zhruba 2000 lidí, z toho asi 700 v Česku. Většinovým vlastníkem je společnost KSM Investment patřící rodině Samarasů, kterou navenek zastupuje především předseda představenstva Janis Samaras. Loni Kofola přestěhovala z Polska do Česka sídlo mateřské společnosti.

Newsletter