Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabila nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

Andrea Lauren: Ze zákazníků už se na Fundliftu stávají investoři

Pouhý jeden celý den poté, co skupina Roklen spustila Fundlift, první platformu pro investiční crowdfunding v Česku, vložili lidé do fast casual řetězce s mexickou kuchyní Burrito Loco přes 700 tisíc korun – čtvrtinu ze tří milionů, které chce Burrito Loco na Fundliftu získat na svůj další růst. „Několik z investorů, kteří dosud investovali velké částky, jsou zákazníci Burrita. Lidé, kteří znají a milují jídlo, které firma prodává. I v to věříme, ze zákazníků se stanou investoři,“ říká CEO projektu Fundlift a výkonná ředitelka skupiny Roklen Andrea Lauren.

R24: Andreo, jaké máte dojmy z prvních reakcí investorů po spuštění Fundliftu?

Super, reakce investorů předčila naše očekávání. Od spuštění Fundliftu 31. května registrujeme opravdu obrovský zájem investorů, jejich registrace procesujeme kontinuálně, i přes noc. Odezva od investorů je báječná. Komunikujeme s nimi přímo, cení si kvality materiálů o obou emitentech a jsou shovívaví k dětským nemocem platformy www.fundlift.cz v prvních momentech po jejím ostrém spuštění. Za to děkujeme.

Dle ohlasů, které máme, se investorům moc líbí, že jsme na rozjezd vybrali firmy, které nejsou z oblasti internetových startupů a je jasně vidět, že Fundlift je opravdu pro projekty ze všech oblastí výroby a služeb. Důležité je, aby ta firma měla nějaký skutečně unikátní, inovativní produkt nebo službu, kterou se odlišuje, aby byla růstová a hledala financování na svou expanzi. To je u Burrito Loco i u EnLog pravdou.

R24: Připomeňte krátce podstatu prvních dvou projektů.

Burrito Loco investorů Glena Spickera, Scotta Kellyho a Pavla Matouška je jedním z nejrychleji expandujících řetězců s občerstvením v hlavním městě. Jejich koncept fast casual kvalitního mexického jídla vychází ze současných světových trendů, kde zákazníci požadují vždy jídlo připravené z čerstvých a kvalitních surovin, které si mohou sami sestavit. Burrito chce díky rostoucímu zájmu především českých zákazníků do konce roku 2016 rozšířit stávajících 6 pražských restaurací o další 3 nové pobočky. Na to chce získat část peněz na Fundliftu.

EnLog absolventa VUT v Brně Radima Malinowského vyhrál prestižní cenu akcelerátoru Green Light 2016. EnLog vyvíjí pro firmy, které provozují průmyslové a administrativní objekty v celé České republice, unikátní zařízení sloužící k optimalizaci provozu osvětlení. Systém se skládá z hardware a software vytvořeného týmem EnLog, který následně navrhuje řešení vedoucí k významným úsporám elektrické energie v objektech. Peníze na Fundliftu poptává na další rozvoj komerčních aktivit v Česku. Detaily projektů, specifikace a termíny úpisů jsou dostupné na www.fundlift.cz a mohu jen ráda zopakovat, že investoři si pochvalují kvalitu a rozsah materiálů o obou firmách.

R24: Burrito Loco už získalo přes 700 tisíc korun, EnLog má zatím nižší desítky tisíc (2. 6. ve 13:00), úpis poběží ještě dva a tři měsíce. Máte ohlasy ze strany projektů?

Několik z investorů, kteří dosud investovali velké částky, jsou například zákazníci Burrita. Lidé, kteří znají a milují jídlo, které firma prodává. A to je přesně to, v co věříme. Že se ze zákazníků stanou investoři. Protože mají na ten produkt už teď vazbu, sami mu věří. A kromě toho dostávají ještě opravdu atraktivní finanční výnos. 8 procent na Burritu, 10 procent na EnLogu. Věřím, že to uvidíme i u dalších projektů.

Od vlastníků Burrito Loco jsme již dostali velmi pozitivní zpětnou vazbu. Jednak si moc pochvalují spolupráci na přípravě jejich emise – byla to přece jen odvaha, jít první na platformu, která je zatím prázdná, a věřit nám, že víme, co děláme. Jednak jsou velmi příjemně překvapeni první reakcí investorů, a také reakcí zákazníků na pobočkách, kde se kampaň také propaguje. Zakladatel EnLog je také velmi spokojený, přestože se jeho kampaň upisuje pomaleji. Poděkoval nám již za dobře odvedenou práci i za to, že jsme jej na zahajovací party večer před spuštěním propojili s několika profesionálními investory, kteří se v rámci kampaně na EnLog dívají, a které by jinak nikdy nedokázal oslovit.

Fundlift ale není jen o nich. Na Burrito Loco je už řada drobnějších investorů, kteří investovali již od tisíce korun, a pár větších, kteří dali mezi padesáti a sto tisíci korun. Na EnLogu jsou v tuto chvíli investice v jednotkách tisíc korun. U EnLogu je kromě úročení možnost výrazně vyššího výnosu v případě, že by se v budoucnu konvertibilní investiční certifikáty směnily na podíly ve firmě.

R24: V samotném začátku se platforma Fundlift nevyhnula technickým potížím. Co bylo důvodem?

Obrovský zájem investorů, tedy obrovský provoz na platformě. Dětské nemoci se na startu nevyhnou snad žádné webovce a my moc děkujeme investorům, se kterými nepřetržitě komunikujeme, za pochopení, ale také aktivní roli a podporu. I díky ohlasům a námětům od nich obratem zlepšujeme rozhraní a přidáváme další vylepšení.  Naplno pracují naši IT experti a na registracích kolegové z Customer Care a Back Office. A já děkuji všem za obětavou práci a maximální nasazení!

R24: Jak běží registrace na platformu a podpora?

Snad žádná otázka, která přichází na naše Customer Care, není opakovaná a to nám dává cennou vazbu, informace a náměty. Naši lidé pracují kontinuálně na odpovědích, budují Q&A.

Pokud jde o registrace, protože se jedná o investování, musí investoři projít regulatorním procesem podle zákona o praní špinavých peněz. Při registraci otevíráme všem investorům majetkové účty u Roklen jako obchodníka s cennými papíry a ty pak mohou velmi rychle a pružně používat pro všechny další investice.

R24: Kdy uvidíme na Fundliftu další projekty?

Pravděpodobně v polovině června vystavíme na Fundlift.cz minimálně dva další zajímavé projekty, které budou objemem financování ještě větší. Budou úplně jiné než první dva – z jiných sektorů a v jiném stadiu růstu, ale rovněž obrovsky zajímavé.

Newsletter