Budoucnost plateb je vlastně jaká?

Platby jsou jednou z těch oblastí, na které se fintech inovátoři zaměřují nejvíce. Stále více se do této oblasti pouští i technologické společnosti, které s financemi nebo bankovnictvím původně neměly moc společného. Právě i díku tomu je pokrok v možnostech placení natolik markantní.

Posun ale není jen od hotovosti k platebním kartám a od nich k placení mobilními telefony. Nicméně pouhé nahrazení platebních karet telefony toho pro koncové uživatele zase tolik mnoho nemění. Aby společnosti přiměly uživatele využívat právě jejich služby, přicházejí se stále sofistikovanějšími nápady. Platit proto lze nyní přiložením všemožných módních doplňků nebo i oblečením.

Společnosti jako Google nebo PayPal jdou však ještě dál. Přicházejí s takzvanými „hands free“ platbami. Tedy takovými, u kterých není potřeba ani vyndávat telefon nebo peněženku z kapsy. Stačí jen přijít do pokladní zóny a senzory již sami detekují přítomnost vašeho telefonu, se kterým se následně spojí. Po sdělení vašich iniciálů a ústním odsouhlasení platby, ji sami provedou. Pokladní jen ověří podle fotografie spojené s vaším profile, že platíte opravdu vy.

Dalším trendem v této oblasti je spojování plateb spolu s dalšími aplikacemi, zařízeními nebo událostmi. Příkladem může být možnost platit za parkování nebo pohonné hmoty přímo chytrým automobilem. Také při online nakupování se budeme pravděpodobně stále více setkávat s vlastním platebním systémem e-shopů. Například Amazon představil své vlastní zařízení, které může člověk nosit všude s sebou a po připojení k tabletu nebo smartphonu jej použít jako čtečku platebních karet.

Jiné společnosti, jako třeba Dash, Reserve nebo TabbedOut, se zase zaměřili na propojení plateb s mobilními restauračními aplikacemi. Skrze ně lze zamluvit stůl ve vaší oblíbené restauraci a současné přes aplikaci zaplatit za jídlo.

V budoucnosti pravděpodobně nebude existovat jeden univerzální platební nástroj. Nicméně můžeme předpokládat, že platby budou stále více probíhat v bezhotovostní formě a že budou integrovány do služeb. Volba, jak a čím uživatel zaplatí, tak bude nejvíce záležet na kontextu dané situace. 

Newsletter