Demografická novinka na sociálních sítích

Facebook a Twiter zasáhla horká demografická novinka. Někoho to možná překvapí, ale jsou to důchodci. Počet Američanů starších 65 let, kteří aktivně využívají sociální sítě, se od roku 2010 více než ztrojnásobil. Podle nové zprávy Pew Research Center tvoří důchodci v současné době téměř 35 procent amerických uživatelů sociálních médií. Pro srovnání, v roce 2005 to byla pouhá 2 procenta a v roce 2010 pouhých 11 procent.

„Zatímco se využívání sociálních sítí mezi mladými ustálilo již v roce 2010, u uživatelů, kteří jsou starší 65 let, evidujeme nárůst,“ říká Andrew Perrin, výzkumný asistent v Pew Research.

Mezi dospělými ve věku 65 let a víc, kteří mají připojení k internetu, podíl lidí využívajících Facebook v loňském roce vzrostl na 56 procent z původních 45 procent z roku 2013. Podíl lidí využívajících Twitter se zdvojnásobil z původních 5 procent v roce 2013 na 10 procent v roce 2014. Dokonce i Instagram, sociální síť pro sdílení fotek, populární zejména mezi teenagery, využívají senioři daleko více. Jejich počet se na této síti zvýšil šestinásobně z 1 % v roce 2013 na 6 % v roce 2015. Nejpočetnější skupinou využívající sociální sítě však i nadále zůstávají „mladí dospělí“ ve věku 18 – 29 let.

Mezi seniory hojně využívající internet patří zejména ti „mladší“, vysoko příjmoví a vzdělanější z nich. Ačkoli ne všichni senioři mají účty na sociálních sítích jako je Facebook či Twitter, ti, kteří je vlastní, mají tendenci být více sociální. Loňská studie stejné společnosti navíc uvádí, že u seniorů, kteří používají sociální sítě, je ve skutečnosti více pravděpodobné, že budou udržovat daleko větší osobní či telefonický kontakt s ostatními, než ti senioři, kteří sociální sítě nevyužívají nebo nejsou online.

Se stejnou radou přichází i AARP Public Policy Institute, který starší Američany nabádá – buďte připojeni. „Sociální média jsou pro důchodce obrovskou podporou,“ napsal jeden z důchodců na svém blogu. „Důchodový věk znamená, že vám z rodného hnízda vyletěly děti a bydlí velmi daleko. My sami již nejsme tak mobilní, jak jsme kdysi bývali. Sociální média tyto vzdálenosti zmenšují a „dostanou“ nás tak na místa, aniž bychom opustili pohodlí domova.“

David Maxfield, viceprezident výzkumu ve VitalSmarts poznamenává: „Starší Američané si uvědomují, že se svými vnoučaty nemohou zůstat v kontaktu jen prostřednictvím tradičních médií.“ Pokud chtějí zůstat v kontaktu, je často lepší zůstat ve spojení prostřednictvím Facebooku, než prostřednictvím telefonu či emailu, dodává. „Zkoušeli jste někdy nechat hlasovou zprávu teenagerovi? Na odpověď můžete čekat i dva týdny,“ uzavírá  Maxfield. 

Newsletter