Dvacet procent, nebo víc? Nejen fotka prodává. Co vymysleli Češi?


17:29 • 5. prosince 2018

Tagy: Vistag, Instagram, Facebook, marketing, e-commerce, Internet, sociální sítě

Člověk je vizuální tvor a na webu přečte jen 20 procent textu. A právě v textu bývají důležité informace, které se ale k návštěvníkovi vůbec nemusí dostat. Vistag vychází ze stále rostoucího trendu a důležitosti vizuálního marketingu a komunikace. Serveru Roklen24 to řekl CEO Vistag Přemysl Koudela. Dodal, že Vistag přichází s řešením, které jednoduše do fotek, a později i do dalších forem vizuálního obsahu, umisťuje vizuální tagy, tedy vistagy.

Kdo přišel s nápadem založit Vistag?

Nápad se zrodil v mé hlavě v době, kdy jsem pracoval jako dokumentární, ale i reklamní filmař. Po deseti letech u reklamy mi začalo čím dál víc vadit, že vizuální obsah, který vytvořím, můžou diváci konzumovat jen pasivně, bez možnosti interakce. Jednoduše nemají z videa, ale i fotografie jak získat více informací o produktu. A tehdy mě napadlo, že bych mohl vytvořit marketingový nástroj zaměřený na vizuální obsah, který by interaktivitu dodal.

Jaká je historie zrodu projektu, jaké jsou prvopočátky?

Před dvěma lety jsem se o tomto nápadu zmínil přítelkyni, která pracuje v online marketingu, a která hned v nápadu viděla podnikatelskou příležitost. Následně jsem oslovil kamaráda vývojáře Tomáše Růžičku, se kterými jsem dříve pracoval na řadě projektů, a který je dnes také mým společníkem. Společně s dalšími vývojáři  jsme vytvořili základní demo projektu a prezentovali jsme ZOOTu, který po našem nápadu okamžitě skočil. Abychom mohli Vistag posunout dál a bylo o nás více slyšet, začali jsme hledat investora, kterým se stal inkubátor UP21.

Jak důležitá je pro Vás podpora inkubátoru UP21?

Díky UPu jsme mohli absolvovat mentoring v San Franciscu, což nám velmi pomohlo při nasměrování dalšího vývoje Vistagu. Od začátku jsme měli s naším produktem globální ambice, a proto bylo pro nás důležité nasát atmosféru amerického trhu a rozdílnost přístupů a mentality. Navíc jsme se mohli pravidelně setkávat s opravdovými kapacitami, které nám nastavovali zrcadlo. Mezi mentory a experty, kteří nám s Vistagem pomáhali, byli např. Steffen Seaman (CMO Tchibo), Business Expert UP21 Petr Beneš, CMO STRV a CSO UP21 Milan Šemelák či sám CEO UP21 Vítek Šubert.

Co vlastně znamená „Vistag“, je to anagram? Museli jste doménu vistag.com koupit? Pokud ano, bylo to drahé?

Vistag vznikl spojením slov “visual” a “tag”. Dříve jsme používali jiný název, protože doména vistag.com byla nedostupná. Nakonec se nám ale podařilo tuto vysněnou a exkluzivní doménu vydražit za skvělou cenu a můžeme tak šířit Vistag jako něco, co bude možné najít v jakémkoli vizuálním obsahu nehledě na to, jestli je to online, v printu nebo v reálném světě.

Máte za sebou měsíční pobyt v Silicon Valley, kde jste měli možnost setkání a konzultací s mentory. Jak Vám tato zkušenost pomohla?

Byla to skvělá zkušenost. Věnovali se nám opravdové kapacity z businessu, např. Bill Reichert, který s Guy Kawasakim (ex Apple marketing) vede Garage Ventures. Také nám pomohla setkání s lidmi, kteří vedou startupy různých velikostí a v různých fázích. Jejich rady ohledně řešení podobných situací a problémů nám hodně daly.

Loni v říjnu jste se dostali mezi nejlepší české startupy na Startup World Cup & Summit a také získali Fundlift Award. Jaká to pro Vás byla zkušenost, "pitch" na tak velké akci?

Zkušenost to byla obrovská. Mít pitchovací premiéru před 1200 lidmi bylo opravdu něco. Zpětně si ale myslím, že do podobné soutěže jsme měli jít s hotovějším produktem :).

Kolik lidí se aktuálně na projektu podílí?

Aktuálně jsme čtyři.

Pojďme k produktu samotnému. Co přesně Vistag umí a nabízí?

Vistag vychází ze stále rostoucího trendu a důležitosti vizuálního marketingu a komunikace. Člověk je vizuální tvor a na webu přečte jen 20 procent textu. A právě v textu bývají důležité informace, které se ale k návštěvníkovi vůbec nemusí dostat. Vistag proto přichází s řešením, které jednoduše do fotek, a později i do dalších forem vizuálního obsahu, umisťuje vizuální tagy, tedy vistagy. Vistagy pak mohou mít celou řadu funkcí. Tou primární je označení produktu a zkrácení a zefektivnění nákupní cesty. Vidím na webu fotku a v ní produkt, který chci. Nemusím ho tedy googlit, ale díky vistagu ho rovnou můžu koupit.

Můžete popsat, jak řešení, které nabízí Vistag, technicky funguje?

Vistag je řešení pro kohokoliv, kdo pracuje na webu s vizuálním obsahem. Jsme tady jak pro e-commerce hráče a blogery, tak vydavatele obsahu a mediální domy. Implementace Vistagu je velice jednoduchá. Jedná  se o javascript, který si klient během minuty či dvou vloží do kódu a od té chvíle může začít tagovat.

To, co je pro Vistag unikátní je jednoduchost tagování. Umístění tagu je otázka sekund a není potřeba mít znalost programovacích jazyků a zatěžovat tak vývojáře. Kdokoli jednoduchým drag a drop může ve vlastním prostředí vistagy do fotek vložit. To šetří čas i peníze a celý proces extrémně zefektivňuje.

Lze vaše řešení použít také v případě „printu“?

Toto je jedno z řešení, které máme rozpracované a je po něm velká poptávka. Plánujeme, že noviny a magazíny v budoucnu rozšíří do této chvíle omezený prostor, na kterém obsah nabízejí. Čtenáři se s Vistagem skrze mobilní telefon dostanou k dalším vrstvám, které jim zpřístupní exkluzivní obsah. U reklam v printu si zase budou moct přímo nakoupit to, co vidí a nebudou se muset řídit klasickým návodem v patičce “Tento produkt najdete na našem e-shopu”.

Můžete vysvětlit, proč jste se rozhodli používat žlutou barvu?

Žlutá se ukázala jako ideální barva. Experimentovali jsme s mnoha barvami a designy, ale v tuto chvíli žlutá splňuje téměř vše, co zákazníci od Vistagu čekají. Žluté vistagy nejsou agresivní jako červené, se kterými by se staly rušivými elementy nepatřičně poutající pozornost na úkor samotného vizuálu. Na druhou stranu ale žlutá nesplývá s pozadím.

Barevnost je ale možné měnit v návaznosti na klientův branding, žlutou tedy nenutíme :). S klienty jsme schopni vytvořit vistagy na míru jejich potřebám.

Kolik má Vistag aktuálně klientů? Můžete některé významné jmenovat?

Dnes jsme na čísle zhruba 1500 registrovaných uživatelů. Mezi prvními, se kterými jsme Vistag spustili, byly firmy ZOOT, Freshlabels nebo v poslední době Gant. Rýsuje se také spolupráce s některými media housy a globálními brandy.

Jak moc odlišní jsou jednotliví klienti Vistag?

Vistag je vhodný jak pro malé eshopy či blogery, tak pro velké enterprise klienty. Právě pro ty velké jsme nástroj od začátku optimalizovali tak, aby obstál jejich trafficu a požadavkům. Pro všechny klienty je ale rozhodující způsob komunikace s jejich zákazníky. Pokud komunikují vizuálně a prodávají přes emoce a příběhy, je Vistag ideálním řešením.

Na jaké globální trhy primárně nyní cílíte? Je to Amerika, Asie…?

Český trh je pro nás testovacím a startovacím. Další expanze povede přes státy s podobnými zvyklostmi a nastavením, abychom si vše osahali. Jít rovnou na tak odlišné a konkurenční trhy jako jsou ty v Asii nebo v Americe by mohlo způsobit to, že si tam vylámeme zuby jako mnozí před námi. Výhledově je však naší ambicí uspět i tam.

Facebook, Instagram, Pinterest a další. Informace jdou přes oči, lidé tolik nevnímají text. Jak velká šance a výzva to je pro Vistag?

Vistag naskakuje na vlnu rapidně rostoucího trendu vizuality. Vizuální komunikace ve společnosti i v médiích hraje čím dál větší roli. A to je naprosto logické, člověk vstřebá 90 procent všech vjemů skrze oči. A když k tomu přidáme fakt, že lidský mozek dokáže zprocesovat vizuální obsah 60 000 krát rychleji než text, začne dávat smysl, proč lidé přečtou v průměru jen 20 procent obsahu článků na webu a fotky či videa na stránkách ukusují čím dál více prostoru.

Vistag nabízí prodej pomocí obrázků. Jak se budou podle Vás lidé v budoucnu při nákupech rozhodovat?

Zaměřujeme se na segmenty, které jsou vizuálně atraktivní a zákaznický rozhodovací proces je tak motivován emocemi a spontánností rozhodnutí - “líbí se mi to, tak si to koupím.” Mluvím tedy o segmentech fashion, design, living a beauty, což je 40%+ světového e-commerce a podle dat tyto segmenty stále rostou. Vistag navíc v sobě obsahuje také analytickou část. Tedy náš klient bude mít kompletní informace o svém produktu. Například budu vědět, kolik lidí si pomocí vistagu zakoupilo červený svetr, kolik zelený. Díky takto získaným datům můžou lépe reagovat na potřeby svých zákazníků.

Jaká čísla čekáte v letošním roce? Zvažujete případně vstup investora?

Čísla nyní komentovat detailně nechceme. Ale s investory velmi aktivně jednám. V letošním roce se nám podařilo dostat do Startup Yard a jsou zde na scéně velmi zajímavá investorská jména, která o vstupu do Vistagu zvažují.

Jaké jsou krátkodobé a dlouhodobé cíle pro Vistag?

Vistag má smělé plány a když se je pokusím krátce shrnout, tak cílíme na to, abychom se stali globálním hráčem v oblasti interaktivního a shoppable visual contentu. A slovo Vistag - vycházející z visual tag by se tak mohlo stát něčím, co uživatelé budou ve vizuálnu hledat a s čím budou moci interagovat.

Přemysl Koudela je zakladatelem a CEO českého startupu pro interaktivní označování fotografií Vistag a CTO brněnského Marketing Festivalu.
Vistag vytvořil v roce 2016 jako užitečný nástroj pro e-shopy, mediální domy a všechny tvůrce online obsahu. Stal se tak pokračovatelem inovativního způsobu označování fotografií, kterému jsme si přivykli na sociálních sítích Facebook a Instagram. Inteligentní tagy umožňují rozšířit informace o tom, co je na fotografiích zobrazeno, umí upozornit na zajímavý odkaz nebo třeba na cenu zobrazovaného zboží s odkazem na prodejní stránku.
Od roku 2013 je Přemysl CTO brněnského Marketing Festivalu. V jeho rámci se věnuje videoprodukci, koordinuje technický tým a podílí se na idea makingu i krizovém managementu. Zároveň od téhož roku působí jako jeden ze stěžejních členů týmu TEDxOstrava. Profesionální tvorbě videí se na špičkové úrovni věnuje už od roku 2009, kdy se stal kameramanem festivalu Pohoda.
Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.