Americké výnosy rostou rychleji než evropské. Dolar v zisku pod 1,0650 za euro. Koruna ve ztrátě nad 25,25 za euro.

Čínský zázrak. Startup za dvě miliardy USD vybudovaný za dva roky

Čínský bikesharingový startup Ofo roste bleskovým tempem. Společnost byla založena v roce 2015, ale už letos byla ohodnocena na dvě miliardy amerických dolarů, čímž zaujala lidi z vrcholného byznysu. Jak se to povedlo?

Šestadvacetiletý čínský podnikatel Dai Wei založil svoji firmu před dvěma lety se soukromými úsporami ve výši 21 800 amerických dolarů. Pojmenoval ji nápaditě Ofo, jelikož mu tato písmena připomínala tvar kola. Dnes je společnost jedním z lídru na čínském trhu. Na otázku, co si myslí o tržní hodnotě své firmy, ale odpověděl vlažně. „Když založíte firmu, musíte řešit problémy, protože neustále poskytujete službu svým zákazníkům. My musíme nejprve vyřešit, co je ten největší problém, to je pro nás mnohem důležitější než valuace společnosti,“ uvedl pro televizi CNBC Dai.

Mladí géniové ve svetrech? Omyl! Kdo vládne startupům a inovacím?

Zdá se, že růst čínské firmy nemá hranice. V současnosti jezdí po Číně tři miliony kol Ofo v celkem 50 městech. Firma začíná svoje služby rozšiřovat i na zahraničním trhu. Zatím má sice zastoupení „pouze“ v Londýně a Singapuru, ale do konce roku plánuje expanzi do dvaceti zemí světa.

Ta největší města země jsou už teď plná miliony kol v různých barvách, kde každá z nich reprezentuje jinou bikesharingovou společnost. Klíčovou otázkou však zůstává, jestli mají šanci být v zisku.

Švédská nová doba: Startup implantuje zaměstnancům čipy

„Byznys model těchto firem je docela složitý. Je velice náročný na přísun kapitálu. Jedním z důvodů je udržování statisíců kol v dobrém a pojízdném stavu,“ uvedl profesor Pekingské univerzity Paul Gillis. „S takto nízkými poplatky, jaké jsou dnes, nevidím reálnou možnost, jak by se tyto firmy mohly ocitnout v černých číslech,“ dodal a upozornil tak na ceny, které se pohybují od sedmi do čtrnácti dolar centů za půlhodinovou jízdu městem.

Úspěch značky Dai Weie je tak výjimečný, že zaujal i ředitele druhé nejhodnotnější značky světa Apple Tima Cooka. Při poslední návštěvě Pekingu se dokonce rozhodl navštívit centrálu společnosti. Cooka určitě navnadila i statistika z čínského App Storu. Mobilní aplikace Ofa se totiž nedávno stala nejstahovanější aplikací v Číně s dechberoucím počtem stáhnutí, které čítá půl milionu uživatelů denně.

Deset nejsilnějších čínských exportních značek

Vize příštích pěti let je pro Dai Weie jasná. Nabídka a služby by měly být tak rozsáhlé, aby si obyvatelé měst nemuseli pro dopravu kupovat vlastní kola. Může se zdát příliš optimistická, ale koresponduje s mottem firmy, které zní „Anytime, anywhere, a bike to ride.“

Newsletter