Oceňovací bublina indických startupů? Zomato důkazem?

Nejvíce znepokojivá otázka, která se již nějakou dobu vznáší kolem indických startupů, nabývá konkrétních obrysů – především v kontextu stratupu Zomato, jenž je dobře znám i v České republice. O co jde? O ocenění. Analytici HSBC ve zprávě z minulého měsíce odhadují hodnotu této společnosti na 500 milionů dolarů, což je o 50 procent méně, než tomu bylo v září 2015. Tato zpráva samozřejmě spustila řetězec událostí v čele s nepříjemnými dotazy, které na start up začaly směřovat. Následovala rázná obrana vedení Zomata a „zápasení“ na sociálních sítích.

ZOMATO: Konkurence? Prakticky nemáme

Zpráva HSBC, která vyvolala pozdvižení, byla ve skutečnosti spíše o Info Edge, která vlastní webové stránky Naukri, které jsou jedním z akcionářů Zomata. Ve zprávě se dle novin Mint píše, že podle diskontovaných peněžních toků se ocenění společnosti Zomato pohybuje na zhruba 50 procentech původní valuace ve výši 1 miliardy dolarů. Zomato je přítomno na 23 trzích a žádný z nich není rentabilní. V tomto kontextu aktuální ocenění nedává smysl. Zpráva HSBC tvrdí, že stávající zdroj příjmů „nepracuje“ pro Zomato. Pouze 6-8 procent restaurací na platformě platí za reklamu. „Pokud se chce Zomato.com stát vedoucím hráčem na trhu ve výběru restaurací, je třeba se zaměřit na on-line objednávání jídla a budovat doručovací kapacity,“ píše ve zprávě HSBC.

Tato zpráva však Zomato v klidu nenechala. Mluvčí Zomato napsal serveru Quartz, že analytici HSBC by měli být propuštěni, protože businessu společnosti nerozumí. Argumentuje tím, že investoři zůstávají optimističtí, a že Zomato stále rychle roste a je na cestě, aby se stalo velmi brzy ziskové. Reklamní business dosahuje v různých zemích až 93procentní hrubé marže. Zomato je ziskové v osmi zemích. S reakcí nečekal ani zakladatel Info Edge, Sanjeev Bikhchandani: „Společnost má spoustu peněz a její ekonomika je opravdu dobrá. Výnosy se v posledních devíti měsících více než zdvojnásobily a tato tendence pokračuje. Náklady byly racionalizovány a sníženy o více než 70 procent.“

Jedná se o bublinu?

Možnost vzniku oceňovací bubliny v prosperujícím ekosystému indických startupů pravděpodobně posiluje. Příkladem může být také letošní snížení valuace gigantu v oblasti e-commerce Flipkartu. Důvod, proč jsou analytici a investoři náhle na pozoru, je jednoduchý. Některé z těchto firem negenerují žádné peníze. Navíc nikdo neví, jak tyto firmy na tak obrovské ocenění dosáhly. „Oceňovací hra se z vědy změnila na „černou magií“, poznamenal v roce 2015 Ravi Gururaj, tehdejší předseda Národní asociace softwarového průmyslu a služeb (NASSCOM). „Není pochyb o tom, že jsme v oceňovací bublině,“ poznamenal Mahesh Murthy, spoluzakladatel investiční firmy Seedfund. „Konkrétně ocenění společnosti Zomato, je poměrně ambiciózní. Jeho příjmy pochází z oblastí s nízkou hodnotou a nízkou podnikovou marží. Je těžké uvěřit, že společnost s výnosy ve výši 14 milionů dolarů je oceněna na 1 miliardu dolarů.“

Co se popřít nedá, je to, že „food tech startupy“ založené v Indii čelí již nějakou dobu slušnému protivětru. Většina firem se rozrostla příliš rychle. Nabídly minimální poplatky za dodání v prostoru, kde jsou významné náklady na logistiku. Není překvapením, že do konce roku 2015, se kolečka jejich businessu začala zadrhávat. Co se stalo? Investorům bylo slíbeno specifické tempo rychlosti růstu a odhady ziskovosti, které byly použity pro odhad ocenění, říká Arvind Singhal, předseda představenstva a generální ředitel poradenské firmy Technopak. „Obojí však nebylo splněno. Tyto společnosti nedodržují to, co slibovaly.“ A dodal, že „počáteční nadšení překonal pragmatismus.“

Newsletter