Evrpské i americké výnosy rostou. Dolar ve ztrátě nad 1,0660 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna navýšila zisky k 25,25 za euro.

Říjen ve znamení krachů: Vydělejte na strategii alá Halloween

S tím, jak na amerických akciových trzích (a koneckonců i na trzích řady dalších aktiv) stále pokračuje býčí trend, plodí ekonomové a analytici také stále více spekulací o tom, kdy se to všechno „sesype“ jako domeček z karet. A kdy to tedy bude? No, třeba v říjnu by to šlo… alespoň podle historických statistik.

Ve Spojených státech je říjen měsícem Halloweenu, ale zároveň také měsícem padajících akciových burz. Na následujícím grafu, který ve svém článku na Acting-Man.com publikoval Dimitri Speck, můžete vidět přehled 20 největších jednodenních poklesů na amerických akciových trzích podle indexu Dow Jones Industrial Average, a to od krachu akciových burz v roce 1987 do propuknutí finanční krize v roce 2008. Ty, které proběhly v říjnu, jsou označeny červeně.

Jak lze rozpoznat z grafu, z 20 největších jednodenních poklesů za dvě desetiletí se jich v říjnu odehrálo 9. A to je celkem slušné skóre na to, že máme měsíců 12. Naopak žádný velký pokles, který by si zasloužil zařazení do top dvacítky, se ve sledovaném období neodehrál v lednu, dubnu, květnu a červnu. Pokud tedy netrpělivě očekáváte další výrazný krach, při kterém budete moci použít známou investorskou poučku „buy low, sell high“, zdá se, že právě v říjnu byste mohli mít štěstí.

 

K tomu, že se akcie dají výhodně nakoupit právě říjnu, přispívá také zjištění, že historicky si akciové indexy v průměru nejhůře vedou v předchozím měsíci, tedy v září, což je známo jako tzv. september effect. V souvislosti s tím lze zmínit ještě tzv. halloweenskou strategii, která spočívá v tom, že investor vždy nakoupí akcie koncem října, jelikož největšího zhodnocení dosahují právě v období od halloweenu, tedy od 31. října, zhruba do 1. května. A jak káže halloweenská strategie, ještě před prvním májem je tedy nutné je zase prodat (a znovu čekat na říjen).

Jak investovat do akcií? Tři strategie s jasným návodem

Newsletter