Co nezvládl Stalin, dokončí Putin


19:04 • 21. října 2017

Tagy: Rusko, Putin, infrastruktura, stavebnictví, Japonsko

Spojení mezi Ruskem a Japonskem po pevnině? I tak by mohl v konečné fázi dopadnout megalomanský projekt, jehož první část začnou Rusové stavět již brzy. Spojení ostrova Sachalin s pevninskou částí Ruska by mohlo motivovat Japonce na financování cesty na severní ostrov Hokkaido. Uvedla to ve zprávě agentura Bloomberg.

Ještě ani nebyl dokončen další z megalomanských ruských projektů, most na Krym, a prezident Putin se už poohlíží po novém, za kterým stojí jeho kamarád z dětství oligarcha Arkadij Rotenberg. Téměř sedmdesát let poté, co chtěl Stalin propojit ruskou pevninu s ostrovem Sachalin, nacházející se severně od Japonska, se současný prezident Ruska rozhodl jeho myšlenku dotáhnout do konce.

Most by měl dle prvních odhadů pojmout investice za pět miliard dolarů. Podle agentury Bloomberg a třech blízkých zdrojů by měla výstavbu zajišťovat stejná firma, která v současnosti dokončuje stavbu mostu z ruské pevniny na Krym. Most na Sachalin by měl být dlouhý 7,3 kilometrů. Jediná infrastruktura, která zbyla poblíž neúspěšného Stalinova pokusu, je starý gulag postavený pro lidi pracující na plánovaném projektu.

A jaká může být budoucnost ostrova Sachalin, na kterém aktuálně bydlí asi půl milionu lidí?

Podle informací Bloombergu, Rusko spoléhá na Japonsko, že postaví 40 kilometrů dlouhý ostrov mezi jejich severním ostrovem Hokkaido a Sachalinem. To by změnilo celý smysl budování mostu na Sachalin, a to zejména z ekonomického hlediska. Spojení s nejvyspělejší částí Asie by bylo pro východní část Ruska výbornou zprávou. Zatím však prý s japonskou vládou nedošlo k žádným jednáním.

Putin OPECu kývl na prodloužení smlouvy. Co na to Američané?

Vladimir Putin na zářijové konferenci ve Vladivostoku uvedl sachalinský most jako jednu ze staveb, která pomůže infrastrukturou spojit ruský obchod. Přestože kritici se dotazují na návratnost a nákladnost projektu, ruský prezident se (nejen) tímto krokem snaží uklidnit dosud neklidnou ekonomiku po jedné z největších ruských recesí v novodobé historii. Jedním z důvodů je podle expertů také psychologický faktor spojování vnějších součástí Ruska s pevninou, který by stmelil území do kompaktnějšího a většího celku.

Jedná se spíše o geopolitický projekt. Sen, aby byl Sachalin blíže Rusku. Vůbec nejde o to, aby Rusko podpořilo investování,“ je přesvědčen pracovník výzkumu Gaidarova institutu Stepan Zemtsov.

Jak přechytračit Západ? Putin sází na vlivné a schopné prominenty

Přestože rozhodnutí o realizaci už je ve skutečnosti hotové, oficiální oznámení proběhne pravděpodobně během příštího roku, uvedli pro Bloomberg lidé blízcí Kremlu. Tento názor potvrdil i zástupce ruského státního železničního monopolu, který bude na celý projekt dohlížet.

Rotenbergova firma Stroygazmontazh v současnosti dokončuje kontroverzní silniční a železniční most na Krym, který stál 228 miliard rublů a měří 19 kilometrů. Dominantou stavby bude velký oblouk o hmotnosti šest tisíc tun. Most by měl být hotový nejpozději v polovině března příštího roku, což bude také čtyřleté výročí anexe Krymu Ruskem.

Rusové jsou o krok napřed. Nabízí „kryptoburger“

RSS

Student navazujícího magisterského studia Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze. Jeho oborem je hospodářská správa a hospodářské a politické dějiny 20. století. Zajímá se o ekonomii, finanční trhy a politiku.



Přejít na diskusi

Top zprávy




Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.