Pravda o analyticích z Wall Street. Klient vs. spotřebitel

Když si jdete něco koupit do obchodu, rozdělení rolí je jasné – vy jakožto zákazník chcete koupit pouze to, co potřebujete, avšak obchodník vám chce prodat co nejvíce (tedy mnohdy i to, co nepotřebujete). Jelikož to však dobře víte, zvykli jste si nebrat jejich nejlepší, nejlevnější a nejvýhodnější nabídky vážně (přinejmenším většinou). Jsme ovšem takto obezřetní i ve světě financí?

Zatímco na prodejce, který se vám snaží vnutit nějaký výrobek, jsme tradičně zvyklí koukat tak trochu skrz prsty, u analytiků, kteří v médiích popisují aktuální situaci na trhu, takové podezření nemáme. Naopak, průměrný člověk bere tyto informace jako „fakt“ a často se podle nich také rozhodne, co udělá se svým portfoliem, píše Lance Roberts ve svém článku na Real Investment Advice.

Možná vám však bude připadat něco divného na tomto grafu:

Roberts shromáždil přes 4 tisíce ratingů k jednotlivým cenným papírům od analytiků z Wall Street a nestačil se divit. Drtivou většinu investičních doporučení tvoří doporučení „buy“ (nakupuj), naopak „sell“ (prodávej) je doporučeno u mizivého procenta titulů. Jak si to vysvětlit? 

Boom financializace světa: Objem aktiv pětkrát větší než globální ekonomika

Většina analytiků jsou zaměstnanci investičních bank či podobných finančních institucí, jejichž výhradním cílem je rozvíjet svůj byznys. A doporučení „sell“ je něco, co byznysu zkrátka neprospívá. Jak píše Roberts, korporace vyvíjí tlak na finanční instituce a jejich analytiky, aby jim dávaly kladná doporučení. Pokud by tomu tak nebylo, pak by mohly jít o dům dál do nějaké „přátelštější“ instituce a výsledkem tvrdého přístupu by bylo jedině ochuzení se o tučné poplatky.

Jak tedy dále upozorňuje Roberts, investoři pro Wall Street nejsou klienty, nýbrž potenciálními spotřebiteli produktů jejich klientů. Na analytiky by se tak nemělo pohlížet jako na nezávislé odborníky, ale primárně jako na obchodníky, kteří se vám snaží vnutit své produkty (respektive produkty jejich klientů)  – stejně jako prodejci v obchodech. Tak to přece chodí i v jakémkoliv jiném byznysu. I když nutno podotknout, že ten finanční je výnosnější než kterýkoliv jiný (na grafu lze vidět roční příjmy 32 největších finančních firem zařazených do indexu S&P 500).

Vzestup „FIRE“ ekonomiky v grafech. Toto je nový řád

Newsletter