Sony rozjíždí vlastní crowdfundingovou síť

Japonská společnost Sony se rozhodla udělat významný krok vpřed. V rámci rozmachu alternativních metod financování se elektronický gigant rozhodl rozjet vlastní crowdfundingovou síť, prostřednictvím které budou moci zaměstnanci shánět finance pro své podnikatelské nápady.

Nová síť vystupuje pod názvem „First Flight“ a byla spuštěna teprve dnes. Hlavním cílem je přinést do společnosti inovace a nové nápady, které by jí tak navrátily ztracené prvenství kdysi nejsilnější elektronické firmy světa.

V současnosti platforma nabízí pouze jeden produkt, který nese jméno „Huis“. Jedná se o přenosný ovladač, který by měl sloužit k ovládání co největšího počtu elektronických přístrojů, které lze v domácnosti najít. Úprava displeje by měla připomínat Kindle od Amazonu, přičemž jeho podoba by se měla měnit v závislosti na ovládaném spotřebiči. Na tento projekt se již podařila vybrat zhruba polovina z požadovaných 5 milionů jenů. Pokud se během příštích 51 dní nesežene druhá půlka, produkt nebude možné začít vyrábět.

Crowdfundingová iniciativa přišla v době, kdy se Sony nachází pod tlakem nedostatku inovací, které by alespoň připomínaly revoluci a její rozsah, jakou měl například Walkman či Playstation, oba z dílny japonské společnosti. Výkonný ředitel Kazuo Hirai doslova jede na plné obrátky, aby jednak pracoval na celkovém osekání tisíců pracovních a zároveň si udržel kapacity potřebné k restrukturalizaci byznys plánu firmy, který by se měl zaměřit na lukrativní oblasti, jako jsou obrazové snímače či zábavní průmysl.

Akcie společnosti Sony mezitím v pondělí vzrostly o 8 % poté, co vedení ohlásilo plánované navýšení finančních zdrojů o 440 miliard jenů prostřednictvím akcií a dluhopisů. Dodatečný kapitál má pak být využit především pro expanzi do oblasti obrazových snímačů.

„Prostřednictvím platformy First Flight podpoří Sony realizaci a růst nových podnikatelských plánů,“ zaznělo z úst vedení během středeční tiskové konference. Japonská společnost má zájem na tom, aby fungovala více jako startup. Od minulého roku již běží v rámci firmy akcelerátor, který sbírá jednotlivé zaměstnanecké nápady. Na konci této akce bude vybrán jeden vítězný projekt, který bude posléze zařazen do crowdfundingové platformy, aby se skrze ní otestoval zájem ze strany veřejnosti.

„Naše inovace se nesou v zakořeněném duchu společnosti Sony, který si staví na mottu „dělej to, co ještě nedělal nikdo předtím“,“ přepisuje slova ředitele Hiraie server CNBC. „Tohoto ducha neztělesňuje nic tak dobře jako podnikatelé udávající tvar a podobu svým revolučním nápadům, které se poté nebojí představit celému světu, a to beze strachu ze selhání,“ dodal.

Jediným překvapujícím aspektem platformy je fakt, že nenese jméno společnosti Sony. Dle informací od lidí zasvěcených do problematiky se tak stalo hlavně proto, aby jednotlivé produkty vzešlé z celého projektu měly svou vlastní identitu.

I přesto, že se metoda crowdfundingu prostupně těší čím dál tím větší oblibě po celém světě, někteří analytici se domnívají, že stejný projekt by se v jiné společnosti moc neuchytil. „Ne příliš dobrá situace společnosti si vybírá svou daň, proto je krok, kdy mají zaměstnanci pocit, že ženou Sony dopředu, skvělým tahem,“ míní Ben Wood, vedoucí výzkumného oddělení společnosti CCS Insight. „Faktem je, že v jiné firmě by se takové řešení pravděpodobně nepovedlo,“ dodal.

Crowdfunding zachraňuje Řecko

Crowdfunding a venture capital. Nový svazek na scéně

Newsletter