Platba za nákup? Teď už jen přes smsky

Na poslední konferenci pro vývojáře letos v červenci Apple nasměřoval budoucnost mobilních plateb. Zpřístupnil totiž Apple Pay mobilním webovým aplikacím, což představuje pravděpodobně nejdůležitější posun v oblasti mobilních plateb za několik posledních let. Proč ale?

Ukázal tím, že Apple Pay a ostatní podobné peněženky nejsou jen alternativou platebních karet při nákupech v kamenných obchodech. Naopak se pro ně otevírá možná mnohem zajímavější pole působnosti.

 Lidé chtějí mobilní platby využívat čím dál více. V roce 2015 objem mobilních plateb dosáhl 8,7 miliard dolarů, letos se odhaduje trojnásobný růst na 27 miliard. Současně s tím ale lidé vykazují další dvě důležité tendence. Jednak jsou mnohem více unaveni stahováním nových aplikací – dvě třetiny majitelů smartphonů si podle průzkumu za poslední měsíc nestáhlo ani jednu novou aplikaci.  Zadruhé jsou otrávení vyplňováním jakýchkoliv registrací či formulářů. Průměrný proces placení při nákupu v internetovém obchodu vyžaduje vyplnění 16, mnohdy duplicitních polí. I to je důvodem proč je pouhé 1,32 procento nákupů v online obchodech dokončeno. A zde je právě onen ohromný potenciál pro Apple Pay, Google Pay a další. Možnost zaplatit jedním dotykem bez nutnosti zadávání dodatečných údajů v jakémkoliv e-shopu je nadmíru lákavá. 

Kromě integrace mobilních peněženek do internetových obchodů je zde ale ještě jedna větší výzva. Průměrná doba, kterou denně strávíme s nějakým tím mobilním zařízením v ruce, se neustále prodlužuje; v Americe již přesáhla 4,5 hodiny. Spíše než volně na webu se ale lidé stále více pohybují na sociálních sítích, především Facebooku a jeho Messengeru, Instagramu nebo Snapchatu. Proto by cílem maloobchodníků i poskytovatelů platebních nástrojů mělo být především přidávání dodatečných funkcionalit přímo do těchto sociálních sítí. 

Budoucnost plateb je vlastně jaká?

Tímto směrem se vydali například vývojáři Chatbotů neboli robotů, kteří jsou na základě umělé inteligence schopni komunikovat se spotřebiteli přes chatovací rozhraní, jako je například Messenger nebo SMS. V realitě pak služba funguje tak, že značku jednoduše oslovíte skrze messenger se svým dotazem a Chatbot vám dokáže v reálném čase v odpovědi nabídnout produkt nebo službu, kterou hledáte. Namísto hledání produktu na webu se tak vše odehrává uvnitř messengeru, kde vedete konverzaci s Chatbotem a upřesňujete své dotazy, dokud nenajdete, co hledáte. Když si vyberete, můžete rovnou ve stejném rozhraní produkt objednat a stiskem jednoho tlačítka i zaplatit.   

Kromě výběru a nákupu oblečení nebo jídla si pravděpodobně jednou budeme skrze konverzace s Chatboty rezervovat stoly v restaurací, zjišťovat, jaké bude počasí nebo sjednávat půjčku. 

Newsletter