Virtuální měny jako například bitcoin jsou čím dál tím více populární nejen jako platidlo, ale také jako investiční alternativa. Tento trend podporuje především jejich rally, které jsme v posledních měsících svědky. Na druhou stranu, s rostoucí cenou a oblibou se zvyšuje i množství stížností směřovaných na fungování některých kryptoměnových burz.
V letošním roce vzrostlo očekávané množství stížností podaných na americkém Finančním úřadě pro ochranu spotřebitelů z loňských sedmi na předpokládaných 425, alespoň podle průzkumu společnosti LendEDU. Stížnosti na kryptoměnové transakce tvoří zatím 0,0019 % z celkových stížností v roce 2017. Pokud tak bude predikce splněna a jejich počet se vyšplhá na oněch 425 stížností, bude to představovat nárůst o 6 tisíc procent, přepisuje slova průzkumu server CNBC.
V průzkumu bylo analyzováno celkem 146 tisíc stížností podaných na 2 731 společností v tomto roce. Tyto „reklamace“ se týkaly osobních financí včetně bankovních účtů a služeb, kreditních karet, vymáhání pohledávek a převodů peněz.
LendEDU v oblasti digitálních měn upozorňuje například na burzu Coinbase, na kterou je podána většina stížností v této kategorii. Celkem šest ze sedmi, které byly podány minulý rok, se týkalo právě Coinbase, přičemž v letošním roce už jich bylo evidováno 288. Autoři studie však odhadují, že se toto číslo ještě zvýší, a to na 442 v rámci sledované kategorie.
Z grafu níže vidíme, že nejvíce stížností se týkalo prodlení plateb nebo jiných transakčních problémů. Dále se jednalo o podvody, problémy s vedením účtu a jiné servisní problémy.
Jedná se však pouze o stížnosti podané na úřadě pro finanční ochranu spotřebitelů. Coinbase zastává vedoucí pozici na trhu s téměř deseti miliony uživatelů, tudíž na sociálních sítích můžeme najít spousty dalších „reklamací“, které celkové množství nespokojených klientů ještě navyšují.
@CoinbaseSupport my account is blocked since 2 weeks!! I‘ve already sent several emails but no response! NEED ACTION NOW! Case #2055344
— Fabio Maffioli (@fabio_maffioli) 30. srpna 2017
@CoinbaseSupport I made a SEPA withdrawel 4 WEEKS ago and still no sign of it on my bank account, support not being helpful either
— Jan Sommer (@janjorrit) 30. srpna 2017
@CoinbaseSupport Nearly a month gone by after getting an email saying my money would be returned in 1-2 days. case number 1993195. HELP!
— Jonny Douglas Smith (@Jdouglassmithh) 30. srpna 2017
Velká část stížností umocnila problémy týkající se ověřování účtů, vybírání peněz a provádění transakcí. Podle průzkumu je součástí problému zavedení více regulatorních omezení pro společnosti, jako je Coinbase, za účelem zabránění praní špinavých peněz a dalším zločinům. Coinbase uvedla, že v posledních šesti měsících došlo k nevídanému růstu kryptoměnové společnosti, přičemž důvodem negativních zkušeností některých zákazníků je právě změna regulatorních pravidel.