Auta bez řidiče aneb jak investovat do nových technologií v 2016?


19:11 • 23. prosince 2015

Oblast robotických automobilů je v rámci nových technologií jedním z ostře sledovaných odvětví a důležitou úlohu bude bezesporu hrát i v příštím roce. Na vývoji vozů bez řidiče již pracuje několik společností, v čele s Googlem, jehož představitelé plánují dle zdrojů agentury Bloomberg vytvořit z jednotky zabývající se robotickými vozy v příštím roce samostatný business. Ačkoli si na finální produkt pravděpodobně ještě pár let počkáme, v příštím roce by mělo v rámci autopilotních technologií dojít k zásadním posunům. Co by tedy na tomto trhu, který dle odhadů Boston Consulting Group může dosáhnout do deseti let až 42 miliard dolarů, měli sledovat (nejen) investoři?

Google ve spojení s Fordem?

Tak především – horkou novinkou je spekulace o tom, že Google (nyní pod mateřskou společností Alphabet) plánuje spojit při výrobě robotického vozu síly s Fordem. Tuto informaci přinesl server Yahoo s tím, že partnerství (které údajně nemá být exkluzivní) by mělo být oznámeno na začátku příštího roku u příležitosti konání největšího světového veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show, 6.-9.1. 2016, Las Vegas). Společnosti Google i Ford odmítly věc komentovat. Akcie Fordu nicméně v úterý, kdy se zpráva objevila, posílily o 3,4 % výš, akcie Alphabet (mateřské společnosti Google) uzavřely o 0,3 % výš. Pokud by se partnerství potvrdilo, znamenalo by to pro akcie Fordu další pozitivní impuls.

Spekulace přiživuje fakt, že již nyní má Google k Fordu blízko. Dřívější generální ředitel Fordu Alan Mullaly se v průběhu tohoto roku ocitl v představenstvu Googlu, šéf jednotky zabývající se robotickými vozy je bývalý inženýr Fordu John Krafcik.

Partnerství by Googlu ušetřilo náklady na vývoj v řádech miliard dolarů a pomohlo získat další výhodu na trhu s autonomními vozy, což je v tuto chvíli pro společnost prioritou. Google již vyvinul prototyp autopilotního vozu bez volantu i pedálů, který vezme pasažéry kamkoli bez nutnosti zásahu do řízení. To se však příliš nelíbí zákonodárcům – Californie tento měsíc navrhla pravidla pro robotická auta, jejichž součástí je požadavek, aby byl ve voze vždy někdo, kdo bude kdykoli připraven řízení převzít.

Technologický průkopník Tesla Motors

V případě zájmu o investice do autopilotních technologií se nicméně v první řadě nabízí Tesla Motors, která této oblasti letos vévodila. Své elektromobily Model S vybavila hardwarem pro částečné robotické řízení již před rokem – teprve nedávno však doplnila i softwarové řešení, které zajišťuje částečnou autonomii řízení – autopilot umí mimojiné předjíždět či najít parkovací místo a zaparkovat. Zatím tak Tesla předběhla ostatní automobilky, které funkci autopilot také vyvíjejí a jednotlivé funkce již ve svých vozech začaly také nabízet.

Tesla, Musk a Twitter. Jak sehnat kvalitní inženýry?

Co na to klasické automobilky?

Teslu by měly v roce 2016 následovat se systémem automatického řízení i klasické automobilky, jako je například Daimler, Volkswagen či General Motors. Přesně v takovémto pořadí vidí lídry závodu o vůz s automatickým řízením společnost Navigant Research. Volkswagen má v příštím roce uvést pro vozy Audi systém „Piloted Driving“, General Motors pro verzi Cadillac CT6 sedan připravuje autopilotní systém „Super Cruise“.

Časopis Forbes ve svém článku ze začátku prosince naopak sází na to, že první auto s automatickým řízením, u kterého reálně usedneme za „volant“, bude Volvo. Ačkoli Volvo v žebříčku Navigant Research o první robotický vůz drží páté místo, síla značky v souvislosti s pocitem bezpečí by mohla automobilku v případě automatického řízení, kde bezpečnost bude pro uživatele jedním z klíčových kritérií, posunout přeci jen vpřed. Automobilka zároveň prohlásila, že přebere veškerou zodpovědnost v případě, že její auto s automatickým řízením způsobí jakoukoli nehodu. Toto prohlášení učinila i automobilka Daimler a společnost Google.

Právníci ovšem varují, že takováto prohlášení nestačí a bude muset dojít k úpravě práva, protože v současné chvíli není právní systém na automaticky řízené vozy připraven.

Co se týče dalších společností, které vidí robotické vozy jako klíč ke svému budoucímu růstu, nesmíme opomenout miláčka investorů Apple či platformu Uber.

Následující tabulka shrnuje vybrané ukazatele pro zmíněné společnosti:

Společnost Cena akcie k 22.12. Cílová cena (12M) Změna ceny od začátku roku P/E Očekávaný zisk na akcii (12M) Dividendový výnos
Audi 679,9 EUR N/A 4,60% 6,55 103,82 EUR 0,73%
Volkswagen 132,1 EUR 127,32 EUR -28,46% 10,73 12,31 EUR 3,68%
Ford Motor 14,2 USD 17,56 USD -8,39% 9,6 1,48 USD 4,23%
Tesla Motors 229,95 USD 301,13 USD 3,39% - -5,31 USD 0,00%
Daimler 76,37 EUR 93,60 EUR 10,37% 10,61 7,20 EUR 3,22%
Volvo 78,05 SEK 102,75 SEK -7,85% 16,68 4,68 SEK 3,84%
General Motors 34,29 USD 42,06 USD -1,78% 7,24 4,73 USD 4,20%
Apple 107,23 USD 147,17 USD -2,85% 11,64 9,21 USD 1,94%

Zdroj: Bloomberg

Napsat autorovi RSS

Vystudovala Institut ekonomických studií při Univerzitě Karlově, obor finance a bankovnictví. Po ukončení studia působila v investiční skupině Patria a následně se stejným týmem ve finanční skupině Roklen. Při stáži v mezinárodní organizaci Ashoka se seznámila s oblastí sociálního podnikání a sociálních inovací, jako koordinátorka iniciativy Impact Academy se zabývala tématem společenského dopadu. Tyto pracovní zkušenosti ji následně přivedly k fondu Tilia Impact Ventures, kde pracovala jako investiční manažerka. V současnosti ji zajímá startupová scéna, projekty se společenským přesahem a oblast inovací.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.