Maloobchod v září nenaplnil očekávání, růst tržeb zpomalil

AKTUALIZOVÁNO – Maloobchodní tržby v září zpomalily růst na 4,4 procenta po srpnovém výrazném zvýšení o 11,1 procenta. Analytici dle agentury Bloomberg čekali zvýšení o šest procent. Žně maloobchodu byly v září poněkud slabší, než na co byl zvyklý z předchozích období, uvedl analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.​​​​

Meziroční zpomalení tržeb je podle Sobíška patrné i v celém třetím kvartálu. Důvodem podle všeho není váhavý přístup spotřebitelů, ale spíš kombinace tří specifických vlivů. „Za prvé, růst cen pohonných hmot znamená, že spotřebitelé jejich nákupem už neušetří ve srovnání s předchozím rokem tak velké sumy, jak tomu bylo v první polovině roku. Za druhé, po letech dynamického růstu se obrátily do mínusu tržby za prodej počítačového a komunikačního vybavení, což zřejmě souvisí s nasyceností trhu a momentálním nedostatkem novinek. A za třetí, mimořádně teplé počasí, trvající až do konce září, patrně odložilo sezónní nákupy některého oblečení.“ dodal Sobíšek.

V maloobchodě kromě motorových vozidel se sezónně očištěné tržby zvýšily v září reálně meziměsíčně o 0,6 procenta. Tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně vzrostly o 4,7 procenta, stejný růst zaznamenaly tržby bez očištění. Letos i loni v září byl stejný počet pracovních dní. Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 7,6 procenta, za prodej nepotravinářského zboží o 4,7 procenta a potravin o 3,6 procenta.

Nejvyšší tempo růstu zaznamenal tradičně internetový a zásilkový prodej, a to o 21,5 procenta. Tržby rostly rovněž ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 5,8 procenta), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 4,6 %) a s výrobky pro domácnost (o 4,2 %). Tržby nespecializovaných prodejen s převahou potravin vzrostly o 3,6 % a specializovaných prodejen o 3,4 %. Naopak pokles prodeje vykázaly prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 5,9 %) a s oděvy a obuví (o 1,7 %).

„V září se opět dařilo naprosté většině segmentů maloobchodu. Nejrychleji rostly tržby opět internetovým prodejcům. Přesun nákupu spotřebního zboží z kamenných obchodů na internet je jednoznačným trendem posledních let, který ještě zdaleka neskončil,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Dodal, že dobře se v září prodávalo i sportovní zboží, kosmetika či výrobky pro domácnost. A díky nižší ceně, stejně jako po celý letošní rok, rostly i tržby za pohonné hmoty. Jednou z mála výjimek, kde v září tržby naopak poklesly, byl prodej počítačů.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly reálně meziměsíčněo 1,4 procenta a meziročně očištěné o kalendářní vlivy i neočištěné se zvýšily o čtyři procenta. Meziročně neočištěné tržby za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly o 3,5 procenta a za opravy o šest procent.

Za celé 3. čtvrtletí se v maloobchodě kromě motorových vozidel tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně zvýšily o 5,1 procenta a bez očištění o 4,7 procenta.

Newsletter