Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabila nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

Firmy věří ekonomice více než spotřebitelé. Celkově jde o zlepšení

AKTUALIZOVÁNO – Listopadová data důvěry v českou ekonomiku ukázala celkové zlepšení odpovídající nárůstu souhrnného indikátoru o 1,8 bodu na 99,3. Z hlediska podnikatelského sektoru došlo rovněž na zlepšení, a to o 2,3 bodu až na 97,5. V případě spotřebitelů však bylo pozorováno snížení o bod, což však vzhledem k aktuální hodnotě na 107,9 bodech rozhodně není žádné velké drama.

Podnikatelé optimisté

Co se týče jednotlivých segmentů ekonomiky, v průmyslu je evidováno zvýšení o 2,5 bodu na 99. Obdobně je na tom i stavebnictví, kde bylo dosaženo nárůstu o 4,6 bodu na 79,1. Důvěra v sektor obchodu se rovněž zvýšila, a to o 1,6 bodu na 101,2. Výčet uzavírají služby, jejichž zlepšení činí +2,1 bodu, což odpovídá 101,2 bodu.

V rámci investiční činnosti zpracovatelského průmyslu pak podnikatelé očekávají meziroční růst investic pro roku 2017 o zhruba 7 %. Jednat se bude především o obnovu výrobních zařízení, o něco méně pak o rozšiřování výrobních kapacit a investic do nových technologií.

„Celková důvěra v českou ekonomiku se v listopadu dostala na svoji nejvyšší úroveň od května 2008. Optimismus roste v podnikatelské sféře. Souvisí s rozptýlením nejistoty, která panovala před americkými prezidentskými volbami, a také s tím, že jejich výsledek – vítězství republikána Donalda Trumpa – zatím na vyspělé trhy dopadá překvapivě pozitivně,“ okomentoval dnešní výsledky hlavní ekonom finanční skupiny Roklen Lukáš Kovanda. „Čeští podnikatelé tak sdílí nejvyšší míru optimismu ohledně ekonomické situace od července 2008, tedy rovněž ještě od doby před propuknutím světové finanční krize.

Dobré náladě podle Kovandy pochopitelně svědčí i pokračující solidní výkon tuzemské ekonomiky, stejně jako přetrvávající naděje, že ani dopad vystoupení Británie z Evropské unie by nemuselo mít tak negativní dopad, jak mnozí očekávali, zvláště, když je reálnou možností jeho mírnější varianta, takzvaný „soft brexit“.

Bojácní spotřebitelé?

V případě spotřebitelské důvěry byl sice pozorován meziměsíční pokles, v meziročním srovnání však jde stále o zlepšení. Hlavní vinou srovnání oproti říjnu nese zvýšení obav ze zhoršení celkové ekonomické situace během příštích 12 měsíců. Tomu odpovídá i mírné navýšení obav ze zvýšení nezaměstnanosti, růst obavy z vyšších cen a zvýšení tendencí si začít více spořit.

Pozitivní je, že obavy z vlastní finanční situaci zůstaly beze změny.

„Spotřebitelská důvěra se na rozdíl od té podnikatelské sice nepatrně propadla, i tak však vykázala svůj letošní třetí nejlepší výsledek,“ řekl Kovanda. „V příštím měsíci důvěru spotřebitelů podpoří výplata bonusů a dalších celoročních odměn, které budou letos ve firmách a podnicích poměrně štědré – právě z důvodu pokračujícího růstu tuzemské ekonomiky.“

Newsletter