Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

EasyJet letí. A nejen díky Air France

Britská nízkonákladová aerolinka easyJet, soupeřící s irskou jedničkou na trhu Ryanair, se už nějakou dobu snaží lovit korporátní klienty konkurenčních aerolinek. Po zavedení nových služeb typu flexibilní letenka spolu s novými kampaněmi zaměřenými na náročnější business klienty jí ale během září do klína spadlo něco daleko lepšího – stávka pilotů Air France – KLM.

Čtrnáctidenní stávka, která měla být reakcí na snahy francouzské aerolinky rozšířit svou nízkonákladovou divizi Transavia po celé Evropě, trvala 14 dní a Air France – KLM stála více než 180 mil. eur. Konkurenčním aerolinkám se však výborně hodila – konkrétně EasyJet na ní vydělala 5 milionů liber.

Za celý finanční rok, končící 30. zářím, tak EasyJet dle dnešního prohlášení očekává zisk v rozmezí od 575 mil. do 580 mil. liber, což je oproti loňskému zisku o zhruba 20 % výš. Původní předpoklad se pohyboval v rozmezí od 545 – 570 mil. liber, trhy počítaly s výsledkem 566 milionů liber. Tržby na sedadlo za poslední čtvrtletí mají vzrůst o zhruba 1,5 %.

„Silný konec finančního roku umožnil EasyJetu vykázat rekordní zisk již čtvrtým rokem v řadě,“ okomentovala předběžné výsledky šéfka společnosti Carolyn McCall. Společnost již dříve oznámila, že plánuje navýšit výplatní poměr zisku z 33 % na 40 %, což v kombinaci s očekávaným ziskem za tento finanční rok znamená rekordní dividendu a zároveň poukazuje na optimismus společnosti co do budoucích výsledků.

Společnost má na polovinu nadcházejícího finančního roku prodanou více než čtvrtinu kapacity, což je mírně výše, než v loňském roce. Společnost dále plánuje od 1. října vyčlenit 20 % marketingových výdajů na kampaně zaměřené na business klientelu. Zároveň pro tuto skupinu představila nové služby. Chce se tak posunout dále a změnit dosavadní nálepku „nízkonákladová“ aerolinka.

O snížení vlastních nákladů se však samozřejmě také snaží – co se týče nákladů na palivo, ty by podle odhadů EasyJet měly v následujícím finančním roce, končícím 30. září 2015, klesnout o 50 milionů liber. Easyjet má na toto období zajištěných 78 % plánované spotřeby paliv za cenu 948 dolarů za metrickou tunu. Proti těmto úsporám bude naopak podle odhadů společnosti působit pohyb měnových kurzů, které ukrojí z těchto úspor zhruba 20 mil. liber.

Společnost zároveň plánuje nakoupit 27 nových letounů značky Airbus. Nové letouny mají pomoci udržet nízké náklady provozu a zároveň v příštím roce navýší kapacitu o více než 5 %.

Akcie aktuálně letí o 6,6 % výš, v průběhu dne však vykazovaly až více než 7% růst. Částečně tak umazávají předchozí ztrátu způsobenou zprávou o prvním případu eboly v USA, která zasáhla celý sektor aerolinek.

EasyJet se tak v současnosti jeví jako zajímavá investice – jako jedna z mála aerolinek vykazuje pravidelný dvouciferný nárůst provozního i čistého zisku a vyplácí zajímavou dividendu. Ukazatel P/E 14,6 je pod průměrem sektoru na úrovni 22,3 (podle dat Bloomberg) a i lehce pod mediánem sektoru na úrovni 15,6. Ukazatel PEG, tedy očekávané P/E vydělené předpokládaným růstem, je na úrovni 0,48, což indikuje podhodnocenou akcii. Co se týče konsensu trhu dle agentury Bloomberg, doporučení „koupit“ vydává 69,2 % analytiků, 19,23 % analytiků pak radí držet s průměrnou cílovou cenou 16,87 liber. Následující tabulka shrnuje vybrané ukazatele pro některé rivaly z evropského sektoru aerolinek.

 

EasyJet

International Consolidated Airlines Group

Ryanair Holdings

Air France – KLM

Deutsche Lufthansa

Aer Lingus Group

Průměr sektoru

EBITDA (1Y, % změna)

39,40%

20,60%

-3,60%

28,80%

-13,40%

-3,50%

9,80%

EV/EBITDA (12M)

8,94x

6,08x

8,57x

4,50x

3,06x

2,08x

8,9x

P/E

14,58x

14,54x

16,68x

12,63x

13,58x

22,3x

Oček. P/E (FY+1)

12,82x

11,65x

15,51x

65,60x

9,08x

13,92x

20,9x

Beta

1,14

1,35

1,09

1,42

1,02

0,96

Roční výnos včetně dividend

0,25

-0,02

0,07

-0,07

Výkon akcie od začátku roku

-0,05

-0,11

0,20

-0,07

-0,22

0,11

0,01

Je ovšem nutné podotknout, že pro akcie EasyJet stále platí externí rizika jako geopolitické napětí, cyklický charakter sektoru a v poslední době i obavy z šířící se nákazy eboly, která se již dostala až za hranice Spojených států. Tyto obavy mohou dočasně dostat akcie pod tlak, a to bohužel bez ohledu na fundament společnosti.

Newsletter