Další finanční krize? Možná stojí na vaší příjezdové cestě

Američané jezdí stylově. Díky nízkým sazbám, levnému benzínu a mnohem rychlejším a chytřejším autům, zažívá prodej automobilů zlatý věk. Bohužel, nikdo už moc neví, že byl tento boom financován primárně na dluh.

Zadlužení Američanů, kteří si koupili auto s cizí pomocí, se během posledního čtvrtletí minulého roku dostalo na rekordní maximum. Podle newyorské pobočky Fedu se automobilové půjčky vyšplhaly až na 1,16 bilionů dolarů, čímž předčily „běžné“ americké dluhy z kreditních karet či studentských půjček.

Že jde o alarmující číslo, není potřeba snad ani připomínat. Jen pro srovnání, za výše zmiňovanou částku by bylo možné pokrýt náklady spojené s pořízením 43,4 milionů aut značky Ford F-150, které by obdržel cca každý osmý člověk z celých Spojených států.

Není se tedy čemu divit, když se při zjištění o tom, že každý držitel amerického řidičského průkazu dluží v průměru 6100 dolarů, začíná hovořit o možné nafukující se bublině automobilových půjček.

Výsledky Tesly před námi. Proč automobilce analytici nevěří?

Pravdou je, že v tomto případě je potřeba brát v potaz i povahu samotných domácností. U některých se totiž auta moc „neohřejí“, jelikož jsou poměrně brzy přeprodána dále. Na druhou stranu, automobilové půjčky bývají o poznání levnější než například hypotéky. Stejně tak platí, že vzhledem k častému využívání vozu se Američané soustředí na splácení těchto úvěrů jako na primární záležitost.

I přesto se však případy nesplácení automobilových půjček v poslední době poměrně množí, ovšem i tak jsou méně časté než například u studentských úvěrů a kreditních karet.

K nepěkným vyhlídkám přispívá i fakt, že půjčky neposkytují pouze banky, ale v některých případech i samotné automobilky. Obvykle se tak děje v případě vysoce rizikových dlužníků, na což však výrobci moc nehledí, jelikož je pro ně možnost vydělat nejen na prodeji, ale i na půjčce obrovsky lákavá.

V poslední době jsou v prodejním kurzu především SUV a další větší vozy, které jsou spojeny s vyšší cenou a marží.

Utopeni v dluhu, zaplaveni cashem

Zadlužte se. Nikdy to nebylo snadnější

Trendem amerického automobilového trhu jsou v poslední době nízké úvěrové standardy, které jsou navíc doplněny prodlužováním doby splatnosti půjček na až šest či sedm let. Ve výsledku se tak celkové prodeje aut posunuly na další level, který jen za minulý rok odpovídá 17,55 milionům aut.

Sehnání půjčky tak není problém. Během posledních dvou let američtí řidiči s úvěrovým skórem pod 620 body získali půjčky o celkové velikosti 244 miliardy dolarů. Pro srovnání, obdobné číslo byla pozorováno v předkrizových letech 2006 a 2007, kdy automobilové půjčky činily 254 miliard dolarů.

Právě tito dlužníci s tak nízkým skóre obvykle bývají ti, kteří nedovedou spravovat své finance tak, aby s nimi vyšli. To však automobilkám nikterak nevadí. Jejich finanční oddělení tak vesele dál poskytují půjčky i těm, kteří by na ně obvykle nedosáhli. Situace dospěla až do té fáze, kdy právě finanční útvary výrobců aut stojí za cca třemi čtvrtinami všech úvěrů ze sledovaného sektoru.

Suma sumárum, je dost možné, že pokud bude tento trend pokračovat, bude příští finanční krize USA spojená s vůní benzínu…

Soros a boj za lidská práva: Verze „Irsko a hypotéky“

Newsletter