Na Fundlift vstupuje Carismo. Rozvíří kalné vody bazarů aut?


14:11 • 19. srpna 2016

Tagy: investice, crowdfunding, equity crowdfunding, Fundlift, Carismo

Na českém trhu ojetých aut se jich ročně prodá přes 600 tisíc. Zhruba polovina v bazarech, polovina napřímo přes inzerci. Se všemi známými riziky a nešvary: zakrýváním závad či rovnou havárií, omlazováním a stočenými kilometry nebo podvodnou inzercí, která zkouší na výhodnou nabídku vylákat peníze předem. Na investiční platformu Fundlift teď pro peníze na rozvoj svého nápadu a technologií kolem něj zamířil český startup, který bazarům i inzerci staví alternativu v podobě „e-shopu“ s podrobně prověřenými auty. Do budoucna chce nabídnout mnohem víc.

Služba se jmenuje Carismo a na českém internetu funguje od dubna letošního roku. První cíl? Nová alternativa nákupu a prodeje auta přes internet, bez bazarů a s detailní analýzou technického stavu auta. Internetový portál s auty cílí právě na lidi, kteří jsou zatím zvyklí nakupovat či prodávat ojeté vozy na základě inzerátů či bazarů. Se všemi riziky. Tím, co do obchodu s ojetými auty přidává, jsou prověrka auta, právní podpora a především důkladná kontrola technického stavu auta. Partnerem Carisma je největší tuzemská síť autoservisů Bestdrive, která provádí odbornou prohlídku karoserie, laku, stavu světel, skel, interiéru, motoru, převodovky, podvozku. Součástí informací o stavu auta je také dnes už rozšířená kontrola původu auta a jeho historie od Cebia.

Ukázka z protokolu Carismo:

„Férový e-shop, který o autech říká celou pravdu“

„Naším cílem je udělat nákup či prodej auta maximálně transparentním. Žádné praktiky známé z českých bazarů, od kterých se distancujeme. Carismo je férový „e-shop“ s auty, který o autech říká celou pravdu,“ říká jeho spoluzakladatel Jakub Kábrt. „Lidem, co prodávali do bazarů, nabídneme vyšší prodejní cenu. Těm, co tam nakupovali, pak detailní technické a cenové parametry vozu, které by jinde nenašli,“ říká o Carismu Kábrt. Zatímco marže autobazarů se obvykle pohybují mezi 20 a 30 procenty, business model Carisma je postaven na provizi z prodeje auta, která se pohybuje mezi 4 a 9 procenty.

Zakladatelé Carisma se inspirovali v podobných službách, které již řadu let fungují ve světě, například službě Beepi ve Spojených státech. Protože nápad postavili na své vlastní zkušenosti s českým trhem ojetých aut, prověrky auta chce nabízet i třetím stranám a zákazníkům Carisma servis na klíč se všemi doplňkovými službami typu pojištění, financování či právních služeb. „Ukazuje se, že mezi zákazníky je velká poptávka také po možnosti koupě nových aut, pro které vytváříme detailní cenové mapy a aktuální agregaci celé nabídky a to i od dealerů v Německu a na Slovensku,“ říká Marek Moravec, druhý spoluzakladatel.

Pro dva miliony na Fundlift

Carismo je zatím placeno z vlastních zdrojů zakladatelů. Ti vyvinuli softwarovou aplikaci Carismo Inspektor, kterou BestDrive využívá i pro své vlastní zákazníky, webové stránky Carismo a sami financují provoz. Na rozvoj nových služeb, další rozvoj online aplikace, akvizici nových zákazníků a marketing si teď firma Hollar Ventures, která Carismo provozuje, jde na Fundlift pro důvěru investorů a celkem dva miliony korun. Investovat je od pátku 19. srpna možné do 2-letého konvertibilního investičního certifikátu. Co za to? 10% roční úrok a při splnění podmínek podíl ve firmě. Certifikát je směnitelný do základního kapitálu společnosti.

„Carismo má velmi silný tým a přináší službu, která může znamenat významnou disrupci na velkém trhu. Marek Moravec, jeden ze dvou spoluzakladatelů, úspěšně založil a rozvíjel pro globálního internetového giganta Rocket Internet startupy po celém světě. Jakub Kábrt je skutečný znalec aut a technický expert, který vyvíjí komponenty pro vozy BMW,“ říká Andrea Lauren, šéfka Fundliftu. Podrobné informace o Carismu i možnosti investice do projektu jsou dostupné v kampani na Fundliftu.

Lži o stáří, kilometrech, havárce

Podle zprávy České obchodní inspekce za loňský rok bylo při kontrole prodejců ojetých aut v Česku zjištěno porušení právních předpisů ve více než 56 procentech z provedených kontrol. Šlo o nepravdivé údaje o stáří auta, počtu ujetých kilometrů, technickém stavu auta nebo počtu předchozích vlastníků auta. Pak o lži o nehavarovaném autě. U dovozů je podle Cebie o polovinu vyšší než u tuzemských aut podvod se stočenými kilometry. Cebia dle svých analýz odhaduje, že zhruba čtvrtina aut v Česku jezdí s falešně mladším rokem výroby. Kábrt to vidí jako jasná rizika a zároveň příležitost pro změnu a říká, že právě na tomto základě vznikla platforma Carismo.

Ukázka z protokolu Carismo:

Pokud na ni přijde prodávající, prostřednictvím internetového formuláře nahraje informace o svém autě. Následně se s ním spojí příslušní technici, kteří domluví detailní kontrolu auta a jeho stavu. Dojde na kontrolu najetých kilometrů a následnou nabídku na portálu Carismo.cz. u nákupu auta si může zákazník vybrat z nabídky přímo na portálu nebo prostřednictvím formuláře zadat svůj požadavek, jaké auto chce. Carismo zkontroluje nabídku v České republice a nabídne reálná auta, která pak pro zákazníka nechá prověřit stejně jako v případě nabízených aut na svých stránkách.

Úspěchy ve světě? Carwow, Auto1 nebo Beepi

Platformy pro transparentní online zprostředkování prodeje aut sklízejí úspěchy v zahraničí. Příkladem může být internetová platforma Carwow.cu.uk, která vznikla v roce 2013 v Londýně a dnes její stránky navštíví v průměru 2,5 milionů lidí měsíčně. Carwow se specializuje na srovnání nabídek různých automobilových dealerů a to na základě bydliště klienta a jeho individuálních požadavků na vůz. Za necelé 3 roky své existence zprostředkoval Carwow prodej vozů za více než 600 miliónů liber.

Provozovatel německé platformy Auto1.com patřil v minulém roce k nejrychleji rostoucím startupům v Německu. Společnost, která vznikla v roce 2012 prostřednictvím iniciativy tří nadšenců, je dnes oceněna na více než jednu miliardu dolarů a její měsíční tržby dosahují přes 70 miliónů dolarů.

Ze Spojených státu se jako výrazně perspektivní platforma pro prodej ojetých aut jeví webová stránka beepi.com, která podobně jako Carismo také vykonává podrobnou prohlídku vozů, jejichž prodej zprostředkovává. Za 3 roky její existence se jí prostřednictvím investici podařilo získat přes 300 miliónu dolarů. Největší čínský výrobce automobilů SAIC Motor Corporation investoval do této společnosti 70 miliónů dolarů.

Další mladé internetové platformy, které vznikly na vysoce konkurenčním americkým trhu, jsou například Vroom.com jako platforma pro koupu auta prostřednictvím smartphonu nebo Shift.com jao P2P platforma pro prodej ojetých aut. Vroom.com dnes zaměstnává přes 500 lidí a spolupracuje s největší americkou online aukční síní eBay.

Napsat autorovi RSS

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze se zaměřením na finanční trhy, bankovnictví a hospodářskou politiku. Specializoval se na analýzu dat z ekonomiky finančními trhy. Při studiích nejprve spoluutvářel zpravodajství z finančních trhů v rámci Hospodářských novin. Několik let vedl public relations a propagaci v oblasti vládní podpory tuzemského exportu. Následně zodpovídal za Business Development v přední tuzemské poradenské skupině. Věnoval se vlastním projektům v oblasti PR. Pět let se podílel na chodu a rozvoji investičního portálu Patria.cz, kde zodpovídal zejména za zpravodajství z finančních trhů. Od května roku 2014 se podílí na startu finanční skupiny Roklen Fin. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.