Využije Apple skandálu VW?

Je po kauze Volkswagen čas uvolnit větší prostor autonomním elektromobilům? Na automobilu od firmy Apple pracuje již nyní více zaměstnanců než jich bylo v Tesle, když šla na burzu. Svědčí to o tom, jak si jde Apple tvrdě za svým cílem?

Automobilová výroba se v posledních letech jeví jako nemilosrdně konkurenční podnikání. Podle analytiků to ale vypadá, že Apple je připraven bojovat a jeho působení vidí experti optimisticky, neboť může uspět tam, kde ostatní selhali. Reakce na to, že Apple pracuje na elektrickém a možná i bezpilotním autě, byly extrémně pozitivní.

„Ukazuje to, jak odvážní jsou ve svých sázkách na budoucnost,“ řekl Roger Kay, prezident technologicko-konzultační společnosti Endpoint Technologies. Potenciální trh „je obrovský,“ dodávají členové analytické skupiny Morgan Stanley. Společnost jako Apple, se svými zdroji a dlouhou historií v budování populárních technologických výrobků, by mohla dodat váhu elektrickým automobilům, což by mohlo „urychlit rozvoj a také přijetí spotřebiteli,“ dodávají analytici Morgan Stanley. Ashlee Vance, publicistka BusinessWeek a autorka knihy o Elonu Muskovi, vizionáři automobilky Tesla Motors, dodává, že pokud Apple vstoupí na trh a Tesla bude držet stejný kurz, automobilový průmysl by mohl zažít „drsné probuzení“.

Tesla bojuje o své místo na slunci – nejen proti Applu

Ne všichni však bez výjimky sdílejí stejné nadšení. Někteří pochybují již o tom, zda Apple vůbec zvládne úspěšně na trh proniknout, natož vzkvétat. Investorům nezáleží na tom, že Apple investuje obrovské zdroje do auta, a ty se pak bude snažit obrátit v zisk, řekl například Rich Windsor analytik Edison Investment Research. Apple obvykle získává na svých výrobcích až 40procentní hrubou marži, a i kdyby bylo možné dosáhnout 40procentní marže na různých komponentech vozidla, jako jsou kola, brzdy, tlumiče, plechy, bude automobil „výrazně marže oslabující produkt,“ řekl Windsor. „Jde o návratnost investic, nezáleží na tom, kolik peněz máte,“ dodal. „Hrubá marže bude nižší, než je průměr, a obávám se, že to bude mít značný dopad na akcie.“

The Wall Street Journal tento týden informoval o tom, že Apple ztrojnásobil tým pracující na automobilu ze stávajících 600. Najímá také automobilové talenty, včetně bývalého představitele automobilky Chrysler Douga Bettse, který řady Applu doplnil v červenci. Když šla Tesla na veřejně obchodovaný trh, hlásila, že má 514 zaměstnanců po celém světě. To vše pod vedením generálního ředitele, který měl v té době více zkušeností v softwaru a on-line platbách, než elektromobilech či dopravě.

Není pochyb o tom, že technologie i doprava se nadále slučují. Analytici Morgan Stanley poznamenávají, že prolínání trhů může přinutit investory „přehodnotit své předpoklady a očekávání“ o konkurenci mezi zavedenými i aspirujícími automobilkami. „Potenciální pohyb Applu směrem automobilového průmyslu by mohl představovat jeden z nejdůležitějších okamžiků v historii dopravy,“ dodávají. Akcie společnosti Apple v průběhu posledních tří měsíců vzrostly o více než 10 procent s poklesem širšího Dow Jones Industrial Average.

Muskův boj s regulatorními mlýny

Newsletter