Byznys, peníze a dobrá nálada. Manažeři si spokojeně pískají

Důvěra managementu největších světových firem dosáhla nejvyšší úrovně od roku 2014. Oproti loňským negativním hodnotám tak lze v roce 2017 pozorovat kladné výsledky. Vyplývá to z nového celosvětového průzkumu společnosti Fidelity International mezi 17 tisíci respondenty.

Největší zlepšení bylo zaznamenáno v regionu východní Evropa, Střední východ, Afrika a Latinská Amerika (EEMEA/LatAm), kde u hodnocení globálního sentimentu využívaného společností Fidelity došlo k nárůstu z hodnoty 2,7 na hodnotu 6,4.

Vzhledem k cyklickým silám projevujícím se napříč všemi regiony a sektory nyní dotázaní generální ředitelé považují poptávkou motivovaný růst za hlavní hnací sílu růstu zisků u svých firem, zatímco v loňském roce se spíše zaměřovali na nákladovou efektivitu. Přestože se hodně hovoří o narůstajícím globálním zadlužení, většina korporátů se i nadále těší přiměřenému nebo dobrému finančnímu zdraví. Plných 39 % respondentů dokonce letos čeká pokles míry zadlužení.

Toto globální cyklické zrychlení funguje jako „příliv, který zvedá všechny lodě“. Oproti loňskému roku všechny regiony na ukazateli sentimentu společnosti Fidelity vykázaly pozitivní hodnoty, z čehož vyplývá, že korporátní podmínky se zlepšují všude. „Značná část světa v důsledku politických změn vydala novým směrem,“ konstatuje Martin Dropkin, ředitel pro výzkum oblasti dluhopisů společnosti Fidelity International, a říká: „cenová minima u ropy jsou již za námi a sektory i regiony citlivé na vývoj v oblasti ropy se odrazily od loňského dna a opět zaznamenávají růst. Tyto skutečnosti spolu s důkazy mírného růstu poptávky a pokračující inovaci napříč sektory zvyšují objem investic i aktivity, což se rovněž odráží v solidnějších makroekonomických datech. U firemních fundamentů tak obecně dochází ke zlepšení – a to ve všech regionech a odvětvích.“

Kde se podnikání vyplatí? Žebříček zemí s nejnižšími odvody

Poměrně překvapivě zaznamenali analytici Fidelity International klesající důvěru managementu v sektoru spotřebního zboží. „Výdaje se ve všech oblastech přesouvají z oblasti off-line do sféry on-line a narušují tak stávající obchodní modely, zesilují objem konkurence a snižují ziskové marže,“ říká Michael Sayers, ředitel akciového výzkumu společnosti Fidelity International. Odvětvím, které z daného trendu těží nejvíce, je podle podle něj IT. Analytici společnosti Fidelity tak očekávají stabilní nebo zvyšující se objem výdajů na IT napříč všemi sektory a regiony. „Pozice IT je jedinečná. Zatímco některé spotřebitelské trhy, například trh s chytrými telefony, jsou již poměrně vyspělé, před IT se stále otevírá značný prostor k průniku do jiných odvětví, například do průmyslu nebo zemědělství,“ řekl Sayers.

Přestože však jsou analytici společnosti Fidelity ohledně výhledu jednotlivých sektorů optimističtější než v minulých letech, upozorňují na možnost opětovného poklesu cen ropy nebo slabého růstu poptávky.

Sedm šílených podnikatelských nápadů, které vydělaly miliony

Newsletter