Auto jako zbraň? Co je to „Self Drive Act“?

Samořídící automobily musejí obsahovat technologii, která zabrání teroristickému zneužití. Tvrdí to američtí zákonodárci. Obě strany Sněmovny reprezentantů schválily tzv. Self Drive Act, který je zaměřen na zefektivnění regulačního procesu, díky kterému by samořídící automobily mohly být uvedeny do provozu co nejdříve. Na svých webových stránkách to uvedl The Guardian.

Podle nově schváleného zákona musí být samořídící auta vybavena ochranným systémem, který by zabránil teroristickému zneužití. Se značnou podporou z obou stran schválila Sněmovna tzv. Self Drive Act, který má urychlit nasazení samořídících aut na americké silnice tím, že zefektivní regulační procesy. 

Nicméně to nevypadá, že by tento nový zákon měl vejít v platnost ihned, jelikož má být teprve předložen Senátu. Při nedávných teroristických útocích v Charlottesville, Nice a v Londýně byla zneužita vozidla, kterými útočníci najížděli do lidí.

Podle tohoto navrženého zákona by samořídící a autonomní vozidla musela být vybavena obranným systémem proti hackování,„neoprávněnému vniknutí, umělým a falešným zprávám nebo řidícím přikazům vozidla”.

„Těší mě, že tento zákon zahrnuje adekvátní kybernetickou ochranu…aby zabránila terorismu a zhatila potenciální nabourání do systému,” řekla Yvette Clarke, demokratka z New Yorku.

 

 

Zastánci autonomních vozidel tvrdí, že automobil sníží počet mrtvých na dálnici, poskytne větší pohyblivost pro seniory a invalidy a sníží spotřebu benzínu.

Kritici poukazují na to, že řidič nákladního auta je jedno z nejčastějších zaměstnání v Americe. Podle květnového průzkumu firmy Goldman Sachs by mohlo kolem 300 tisíc řidičů každý rok  ztratit práci kvůli technologii samořídících vozidel.

Tento nový zákon se snaží prosadit federální autoritu regulace nad “vysoce automatizovanými vozidly” a omezit státní dozor. Pozorovatelé průmyslu tvrdí, že předcházení mnoha státních regulací před masovou produkcí samořídících vozidel pomůže trhu s vozidly se ustálit.

Zažít Teslu! Co všechno dovede? Máme video!

Obhájci spotřebitelů vyjádřili obavu, že tento nový zákon omezí státy. “Hlavní starostí je to, že zákon odstraňuje schopnost států mít připravené nějaké bezpečnostní normy”, řekl John Simpson, mluvčí skupiny Consumer Watchdog.”Vše co jsme dostali, jsou nepřesné poučky,“ dodal.

Bezpečnost na amerických dálnicích je pod současnými zákony nízká a stále se zhoršuje. Podle odhadů Národní bezpečnostní rady stoupl počet úmrtí v nehodách motorových vozidel v roce 2016 o šest procent na 40 200.

Zákon požaduje, aby Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) “rozpoznal prvky, které by mohly vyžadovat výkonnostní normy” včetně “čidel, pohonu a rozhraní mezi člověkem a strojem.”

Konzervativní Competitive Enterprise Institute tento zákon kritizuje. Říkají, že NHTSA nemůže vydávat a prosazovat normy pro kybernetickou bezpečnost.

Newsletter