Wall Street, investování a revoluce sociálních sítí

Sociální sítě jsou součástí života skoro každého člověka. Sdílet se svými přáteli úspěchy či strasti se stalo pro mnohé doslova drogou. Kromě toho, že je možné z nich zjistit velké množství informací o konkrétním uživateli, stejně tak je lze využít jako poměrně spolehlivé trendové ukazatele budoucího vývoje trhů. Přesně to si uvědomilo hned několik amerických startupů, které neváhaly a rozjely nadějný datový byznys navázaný přímo na nejvyužívanější sociální sítě.

Nejoblíbenější je Twitter. Ten se stal pro mnohé tradery nenahraditelným zdrojem informací, ze kterých lze v podstatě vytvořit nový investiční ekosystém. Potvrzuje to i průzkum datové a poradenské společnosti Taab Group, jež se zaměřila na využití sociálních sítí v investičním procesu celé Wall Street.

Ukázalo se, že využití tweetů je na největší burze světa doslova hitem. „Dle dosavadního vývoje je patrné, že nově vznikající oblast [využití sociálních sítí k identifikaci trendů] rozhodně nebude mít jen jednu top firmu,“ řekla pro server Business Insider Valerie Bogardová, analytička společnosti Taab Group. „Na Wall Street jich totiž bude hned několik,“ popsala současnou situaci.

Bogardová tak svým tvrzením poukazuje na fakt, že se startupová revoluce sociálních sítí na newyorské burze již dávno rozjela. Příkladem může být samotný Twitter, který v minulém roce utratil zhruba 130 milionů dolarů, aby získal firmu Gnip. Ta se zabývá sběrem dat a jiných informací přímo od „modrého ptáka“, které pak posléze poskytuje startupům a ty je poté zasílají svým klientům.

„Již dávno jsme zjistili, že tweety hýbou trhem. Naše veřejná a aktuální data z nás dělají perfektní zdroj informací pro finanční průmysl. Věříme, že se náš byznys stane v budoucnu tím, který je nejen dobré mít, ale přímo nutné pro všechny burzovní i neburzovní hráče,“ je přesvědčena Elaine Ellisová, manažerka marketingu společnosti Gnip.

I přesto, že ne každý tweet je trendově směrodatný, většina institucí, od municipálních investorů až po ty hodnotové, již zařadila sociální sítě do svých analýz. Cílem je získat dostatek informací na to, aby bylo možné odhadnout budoucí trend trhu.

Následující startupy je možné na Wall Street využít jako zdroj informací.

Selerity

Selerity je startupem, který se vepsal do povědomí investorů svým zveřejněním výsledků Twitteru za druhý kvartál letošního roku. Zajímavostí je, že startup informace zveřejnil ještě před koncem obchodování, zatímco vedení „modrého ptáka“ mělo v plánu výsledky sdělit až po jeho ukončení.

Výkon Twitteru, který Selerity předběžně zveřejnila, byl získán pouze na základě analýzy dostupných informací na samotné sociální síti. Odhad by přesný a ukázal tržby nižší, než bylo očekáváno, přičemž nedošlo k jakémukoliv porušení reportovacích pravidel.

Dnes Selerity spolupracuje se společností Symphony, která spravuje komunikační systém, jenž je jednou z komponent platformy Bloomberg. Úkolem startupu je výběr a následný přenos dat skrze zmiňovaný systém až k samotným klientům.

PsychSignal

Společnost PsychSignal si dala za cíl vytvořit nový nástroj měřící volatilitu trhu, který by tak nahradil současný index strachu Vix. James Craner-Baker, jeden ze zakladatelů startupu, je dokonce přesvědčen, že sociální data budou během pěti let vidět na obrazovce každého tradera.

MarketPsych

MarketPsych spolupracuje, obdobně jako Selerity, s jednou z významných firem v oblasti finančních dat. Již od roku 2012 je jejím partnerem agentura Thomson Reuters, která od ní získává psychologickou analýzu sentimentu trhu.

Firma sleduje 7 tisíc sociálních médii a dalších 40 tisíc zdrojů zpráv, na základě kterých skládá mozaiku toho, jak by se trh v budoucích dnech i týdnech mohl pohybovat.

Datamir

Datamir je bezkonkurenčně nejvíce financovaným startupem v oblasti analýzy sociálních sítí. Díky oblíbenosti mezi finančnímu společnostmi se podařilo dostat jeho tržní ohodnocení až na 700 milionů dolarů. K tomu mu dopomohla podpora ze strany známých jmen z Wall Street, mezi které patří bývalý ředitel Citigroup, Vikram Pandit, či bývalý ředitel Thomson Reuters, Tom Glocer.

Jak Harvard efektivně využívá sociální sítě

Twitter aneb hoax o akvizici modrého ptáka

 

Newsletter