Dvacet let akcií Amazonu: Ze startupu obrem za 450 miliard dolarů

Před dvaceti lety vstoupil na burzu internetový obchod Amazon.com. Malý startup, který byl při IPO oceněn na tehdy už tak slušných 438 milionů dolarů, má dnes hodnotu více jak 450 miliard a je tak čtvrtou nejhodnotnější společností na světě. Zakladatel a CEO firmy Jeff Bezos, kterého před dvaceti lety znal jen málokdo, se dokonce podle agentury Bloomberg nedávno stal druhým nejbohatším mužem planety. Po včerejším propadu Wall Street (Amazon -2,21 %) se však vrátil na třetí místo.

Bezos chce do vesmíru. Dotuje svůj sen penězmi z Amazonu

Cena jedné akcie Amazonu od 15. května 1997, kdy firma vstoupila na burzu, vzrostla z 18 na 944 dolarů. Pokud do toho započítáme trojí štěpení, sníží se emisní cena jedné akcie dokonce na 1,96 dolaru, uvádí americký finanční server The Street. To znamená, že akcie od svého IPO do dnešního dne dosáhly více než 480násobného zhodnocení.

Za úspěchem Amazonu stojí především to, že se firma soustředí více na růst než na generování zisku. Téměř všechny vydělané peníze tak investuje do nových obřích oblastí, jako je například Amazon Prime Video, Amazon Web Services či Alexa Voice Service. Aktuálně prý pracuje na možnostech, jak proniknout na miliardový farmaceutický trh. Tempo, jakým Amazon proniká do dalších a dalších oblastí, v moderních dějinách zřejmě nemá obdoby.

The Economist: Data jako ropa digitálního věku

Sám Bezos prý v úspěch své firmy věřil už od začátku: „Když se člověk podívá na roční míru růstu ve výši 2000 %, chce prostě být za každou cenu u toho,“ řekl podle serveru WirtschaftsWoche v březnu 1997 v jednom reklamním spotu. Poukázal přitom také na rizika svého podnikání ve v té době revolučním odvětví: „Internet vám může pomoci tisíce zákazníků získat, nebo ztratit.“

Proto byla investice do akcií Amazonu spjata s vysokými riziky. Do několika let od vstupu na burzu sice akcie zhodnotily na více než 100 dolarů, a to ačkoli firma ještě tři roky po IPO nevykazovala zisk. Se splasknutím dot-com bubliny však spadl titul Amazonu pod deset dolarů. Teprve v roce 2007 se dostal na úroveň před opadnutím internetové horečky.

Ani finanční krize v letech 2008 a 2009 akcionáře Amazonu neušetřila. Od té doby však znají akcie tohoto giganta jen směr vzhůru – z 35 na 944 dolarů. Jen za posledních dvanáct měsíců si připsaly téměř 36 %.

Vývoj ceny akcií společnosti Amazon od uvedení na burzu znázorňuje následující graf:

(Zdroj: recode.net, FactSet)

V posledních dvou letech se růst tržní hodnoty Amazonu výrazně zrychlil. Zatímco mu trvalo 18 let, aby v tržní kapitalizaci dohnal amerického obchodního giganta Walmart, stačily mu pouhé dva roky na to, aby svou tržní hodnotu zdvojnásobil, upozorňuje server recode.net.

Následující graf porovnává vývoj tržní kapitalizace společností Amazon a Walmart. Amazon dosáhl tržní kapitalizace Walmartu v roce 2015:

(Zdroj: recode.net, FactSet)

Jedním z důležitých ukazatelů je pro investory růst tržeb. A ten je – na rozdíl od čistého zisku – v případě Amazonu stále silný, jak ukazuje následující graf, který srovnává čtvrtletní výnosy a čistý zisk společnosti:

(Zdroj: recode.net, FactSet)

Top 50 firem s největšími tržbami na světě

Firma se celou dobu snaží, aby neutratila příliš, a nebyla tak v očích investorů v nevýhodě oproti konkurenci, která se zaměřuje více na zisk než na růst. Pro Amazon však zisk není na prvním místě. Jeff Bezos ví, že operativní cash flow poskytuje firmě peníze na investice v oblastech, které ji umožňují si udržet náskok před konkurencí, stejně tak i možnost zotavit se z případných neúspěchů, jako byl například Fire Phone.

Následující graf znázorňuje vývoj čistého operativního cash flow společnosti Amazon:

(Zdroj: recode.net, FactSet)

A jeho strategie se vyplácí. Amazon se stal téměř synonymem pro e-commerce a rostoucí čísla to neustále dokazují. V USA je Amazon podle společnosti Euromonitor International s 33% tržním podílem největším internetovým maloobchodním prodejcem a analytici odhadují, že by tento podíl mohl do roku 2021 vzrůst na 50 %.

Podíl Amazonu na trhu e-commerce ukazuje následující graf:

(Zdroj: recode.net, Euromonitor International)

Newsletter