Evropské výnosy klesají, americké rostou. Dolar zůstává ve ztrátě, část dnešního oslabení ale smazal. Koruna obrátila do zisku. Kurz je pod 25,30 za euro.

Google má jasno. Ve vyhledávání vyhrál Trump

Americké prezidentské volby jsou v plném proudu. Volební průzkumy favorizují možnou budoucí první ženu v Bílém domě. Jeden vítěz je už znám. Ve výsledcích vyhledávání na Google podle odborníků z digitální agentury INIZIO.cz poráží Clintonovou americký magnát a její mnohem kontroverznější protějšek Donald Trump.

Swing states zadávají do Googlu častěji Trumpa

Podle výsledků zveřejněných Googlem vyhledávání patřilo k pondělnímu dopoledni Trumpovi ve 38 státech USA. „Co je zajímavé, vyhledávače umisťují na první místo Trumpa i ve státech jako Florida či Michigan. Ty se společně s Ohiem, Pensylvánií či Iowou řadí k tzv. swing states, tedy „kyvadlovým“ státům,“ uvedla Adéla Matejová z INIZIO. Těchto několik států má přednostní postavení v americkém volebním systému, protože právě u nich nelze s pravděpodobností říci, jaká strana a tedy jaký kandidát v nich bude mít převahu. Občas prostě ve volbách vyhrají demokraté a občas republikáni a žádná strana zde nemá dlouhodobou převahu.

Všechny svoje soupeře válcuje podle Matejové Trump i na ostatních online komunikačních kanálech. Analýzy Zignal Labs vypočítaly za období volební kampaně pouze mezi červnem a srpnem 2015 celkem 750 milionů slov, které bylo v souvislosti s republikánským kandidátem napsáno či řečeno. Podle PolitiTrends je Trump zmiňován jen na sociální síti Twitter až v 70 tisíci tweetech denně. Kdyby šlo tedy o hlasy z Twitteru, Trump by pravděpodobně vyhrál také tam.

Google = Trump a imigrace, potraty, ekonomika či ISIS

Lidé lačnící dozvědět se pikantérie o Trumpovi, který nechodí pro ostré slovo daleko a intenzivně se zapojuje do názorových střetů, spojovali nejčastěji ve vyhledávačích jméno kandidáta s výrazy na prvním místě jako „immigration“ (imigrace), dále pak „race issues“ (otázky týkající se rasy), „abortion“ (potraty), „economy“ (ekonomika) a „ISIS“ (Islámský stát). Tedy tzv. hot topics, které opakovaně rezonují Trumpovou volební kampaň – právě Donald Trump chce vysoké daně na import, označil mexické imigranty za zločince a násilníky, navrhl postavit zeď na hranici s Mexikem a imigranty považuje dále za utajené bojovníky ISIS, jejichž armáda má svrhnout režim. Vyhledávací trendy také nezapomínají na Trumpovo údajné sexuální obtěžování několika žen, jejichž jména jsou často v Googlu skloňována „natasha stoynoff,“ či „jessica leeds“.

Lidé hledají Hillary Clinton a její životopis

Co se týká Hillary Clinton, v posledních dnech v souvislosti s blížícím se dnem hlasování se ve vyhledavači objevovala klíčová slova jako „hillary clinton issue stances (hillary clinton postoje k tématům),“why vote for Hillary (proč volit Hilllary). „Uživatelé ale si všímali a hledali také nedávný emailový skandál při zadávání vyhledávací fráze „how many emails did Hillary delete“ (kolik emailů Hillary smazala). Po projevu Michelle Obamové ze 13. října 2016, kdy ostře vystoupila proti výrokům Donalda Trumpa o ženách a na podporu Hillary Clintonové, bylo jméno současné první dámy rovněž populární vyhledávacím dotazem. Obecně lidé hledají osobní informace o Hillary Clintonové a jejím životě spíše než skandály s ní spojené,“ uvedla Matejová.

Hillary ve vyhledavači častěji při debatách

Clintonovou lidé častěji zadávali do vyhledávače při střetech obou kandidátů ve sledovaných televizních debatách. Clintonová měla v tomto případě podle Google Trends převahu ve vyhledávání ve všech 50 státech. Ostré výměny názorů a tvrzení, na něž oba kandidáti sází ve svých volebních kampaních, si lidé také často ověřovali na internetu. Ve výsledcích vyhledávání můžeme tak najít slova jako „Trump Iraq“ (Trump Irák) či „Clinton emails“ (Clintonová emaily).

Při poslední prezidentské debatě také lidé zadávali do Googlu „kde najdu daňové přiznání Clintonové“ či „řekl Trump:„ taková protivná ženská“. Objevovala se ale i témata vážnějšího charakteru jako „podporoval Trump invazi do Iráku“ či „jaký je názor Clintonové na druhý dodatek (ústavy).“

Zakrývá Google emailovou aféru Clintonové?

Nikoho asi nepřekvapí množící se konspirační teorie, které se objevily i u prezidentských voleb v USA 2016. Podle některých zdrojů měl v souvislosti s vyhledáváním prý Google uzpůsobit svůj algoritmus našeptávače tak, aby záměrně zakrýval informace, kterou mohou kampaň Clintonové výrazně poškodit. Pokud tak v USA zadáte počáteční „Hillary Clinton cri,“ vyhledávač za vás doplní „Hillary Clinton crime reform,“ v ostatních vyhledávačích jako Bing či Yahoo pak při totožném zadání „Hillary Clinton criminal charges.“ Složitost algoritmu není snadné pochopit stoprocentně a liší se od místa vyhledávání, klíčových slov, která zadáte a také co hledají ostatní.

 

Newsletter