Tesla stále ve ztrátě. Naposledy před Modelem 3?

Jedna z nejznámějších automobilek světa, která je zároveň z hlediska tržní kapitalizace největší v USA, Tesla, dnes reportovala své výsledky za druhý kvartál. Překvapení se však nekonalo. Firma Elona Muska skončila opět ve ztrátě, a to dokonce větší, než predikoval trh. Je tomu tak naposledy? V dalším čtvrtletí totiž do hry vstoupil Model 3.

Společnost Tesla dosáhla za druhé čtvrtletí 2017 upravené ztráty na akcii o velikosti 1,33 USD, zatímco trh očekával 1,28 USD. Celkové tržby činily 2,79 miliardy USD při predikci na 2,51 miliardách. Lepší výsledek v případě tržeb byl dosažen především díky dodávkám Modelu S a Modelu X.

Souběžně s tím nahromadila firma Elona Muska více než tři miliardy dolarů v hotovosti. Celkově prý nebylo utraceno tolik volných zdrojů, jako bylo původně očekáváno, konečné číslo se zastavilo na 959 milionech dolarů. Za první polovinu 2017 tak kapitálové výdaje dosáhly cca 1,5 miliardy dolarů. K tomu pak Musk dodal, že v dohledné době firma neuvažuje o navýšení kapitálu skrze emisi nových akcií, ve hře však stále zůstává určitá forma zadlužení.

Celková hrubá marže segmentu automobilů Tesla dosáhla za druhý kvartál 27,9 % oproti 27,4 % v tom prvním.

Klíčovou složkou, která je v případě Tesly obzvláště sledovaná, jsou dodávky elektromobilů. Podle reportu se jejich výše zvýšila o 53 % oproti stejnému kvartálu loňského roku. Stalo se tak i přesto, že, jak uvádí server CNBC, poptávka po luxusních automobilech zůstala v posledních měsících bez výrazných změn.

Co se týče výhledu dodávek, společnost odhaduje, že v případě Modelu S a Modelu X jejich výše ve druhé polovině roku vzroste – neuvedla však konkrétní očekávání. Poptávka po dražších modelech je však nejistá, což je důsledek vypuštění na trh nejnovějšího Modelu 3.

„Objednávky Modelu 3 nepřetržitě rostou každý měsíc. V posledních týdnech jejich dynamika dokonce ještě zrychlila,“ přepisuje server Market Watch report Tesly. Potvrzuje to i nedávná informace o tom, že nejnovější typ elektromobilu si objednalo už více než 500 tisíc zákazníků – Elon Musk pak během konferenčního hovoru doplnil, že hrubých objednávek je 518 tisíc, v čistém vyjádření 455 tisíc, což odpovídá celkem 63 tisícům objednávek, které byly zrušeny. Dle dostupných informací pak prý průměrný počet denních čistých objednávek Modelu 3 dosahuje více než 1800 kusů.

Firma očekává, že hrubá marže na tomto voze dosáhne pozitivních čísel ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku. V tom následujícím by pak dle odhadů měla dosáhnout 25 %. Dle aktuálního plánu začala Tesla Model 3 dodávat na začátku července, přičemž týdenní dodávky jsou nastaveny na 1000 kusů s tím, že do konce roku by se to samé číslo mělo vyšplhat na 5000. Pro příští kvartál se počítá s týdenní produkcí o velikosti 1800 kusů. V roce 2018 je pak v plánu 10 000 kusů za týden.

Jediná verze Modelu 3, která je v současnosti dodávána, prý dosahuje ceny 49 tis. USD. Ty v základním provedení, jejichž cena dosahuje 35 tis. USD, budou dodány v listopadu. Mezinárodní dodávky by pak měly započít později v roce 2018.

„Přáli bychom si, abychom vše zvládali mnohem rychleji, díky čemuž bychom Model 3 dostali ke všem zájemcům bez větších zdržení,“ stojí v reportu Tesly. „V tomto směru je však důležité pochopit, že naše produkce nejprve začne pozvolna a poté exponenciálně zrychlí.“

Zajímavostí v tomto směru je, že první dodávky Modelu 3, stejně jako v případě střechy od SolarCity, směřovaly k zaměstnancům Tesly. Jakmile budou tyto objednávky vyrovnány, začne se s vypořádáním všech ostatních.

Z hlediska klientských depozit byl pozorován pokles oproti začátku roku, a to z 663,9 milionu USD na 603,5 milionu. To je poměrně zajímavá zpráva, vezmeme-li potaz fakt, že Tesla oznámila rostoucí produkci Modelu S a X, který prý ještě poroste, a souběžně s tím tvrdí, že pozoruje rostoucí dynamiku objednávek, a tedy i depozit, v případě Modelu 3. Depozita dosahují v případě Modelu 3 tisíc dolarů, o ostatních dvou pak 5 tisíc.

Z hlediska budoucího vývoje je ve hře další typ Tesly, a to Model Y. Nové SUV by dle dřívějších informací mělo přijít na trh do roku 2020. Musk však v tomto směru oznámil, že vůz nebude mít zcela novou stavbu, nýbrž že bude vycházet z platformy Modelu 3. Tento krok by dle slov CEO společnosti měl přinést mnohem rychlejší produkci, než kdyby Model Y vznikal jako zcela unikátní projekt.

Akcie v aftermarketu rostou o více než 7 %.

Newsletter