Facebook aneb „F8“ jako předvoj (ne)úspěšného čtvrtletí?

(Aktualizováno) Včerejším dnem byla odstartována výsledková sezóna amerických korporací za první kvartál letošního roku. Vzhledem k tomu, že celkové vyhlídky nejsou zrovna pozitivní (spekuluje se o dalším prohloubení tzv. ziskové recese), pozornost investorů se raději upírá ke konkrétním firmám. Úzce sledovaný je sektor technologií, obzvláště společnost Facebook. Právě ta by v tomto týdnu mohla napovědět, jakým směrem se bude dále ubírat.

Jako předvoj výsledků za 1Q 2016 zafunguje dnešním dnem zahájená konference „F8“, kde vedení Facebooku představí nové technické atributy své sítě a příslušných aplikací. V rámci toho je analytiky nejvíce zmiňováno zavedení funkcí fungujících na základě umělé inteligence. Ty by nejen že měly ještě více vylepšit zákaznický servis, ale rovněž by měly přinést nové možnosti, jako například nákup prostřednictvím aplikace Messenger či rozšíření nejnovější služby v podobě online videí streamovaných v reálném čase.

„Hlavním tématem konference bude pravděpodobně aplikace Messenger, která by měla být rozšířena o další funkce založené na umělé inteligenci,“ řekl pro server CNBC Colin Sebastian, research analytik společnosti R.W. Baird. „Obdobně můžeme očekávat další update v oblasti přehrávání videí, jejíž potenciál je dostatečně velký, aby televizním stanicím ukousla kus koláče příjmů pramenících z reklamy. Obecně očekávám, že dnešním dnem se mezera mezi Facebookem a jeho konkurenty ještě více rozšíří.“

Vzestup robotů na obzoru?

Možnost využití umělé inteligence se v případě známé sociální sítě týká především oblasti zasílání zpráv a získávání informací. Hovoří se o vytvoření tzv. „chatbotů“, kteří by v podstatě fungovali jako virtuální asistenti, ovšem na mnohem vyšší úrovni, než je například Siri od společnosti Apple.

Uživatelé by v tomto případě mohli klást robotickému asistentovi otázky či příkazy týkající se například nejbližších obchodů, objednání taxislužby, zabookování letenky či lístků do kina nebo divadla, případně vytvoření rezervace v té či oné restauraci. Vznik takové služby by dle mnohých očekávání vedl k odlivu uživatelů vyhledávače Google právě směrem k Messengeru.

A opravdu se tak stalo. Mark Zuckerberg dnes představil novou aplikaci Messenger Platform, která bude pracovat se zmiňovanými „chatboty“. Nová platforma má uživatelům přinést formu komunikace s automatizovanými „zástupci“ různých značek a firem. Pokud se aplikace ukáže jako úspěšná stála by u zrodu nové éry digitálního ekosystému.

Facebook a online nákup i platba

U Messengeru ještě zůstaneme, ovšem zaměříme se na možnosti online nákupů a plateb. Vzhledem k tomu, že tento segment dynamicky expanduje napříč celým světem, gigant rázu společnosti Facebook nemůže zůstat pozadu.

První krok byl již proveden před rokem, a to ve Spojených státech. Uživatelé chatovací aplikace mají možnost peer-to-peer propojení, prostřednictvím kterého si mohou mezi sebou zasílat drobné platby. Nové spekulace o možném rozšíření této služby se rozvířily díky americkému serveru The Information, který provedl rozbor aktualizovaného kódu aplikace Messenger. Výsledky ukázaly, že příští verze určená ovšem pouze pro iPhone by mohla obsahovat i vylepšený platební systém, jenž by spolupracoval s vybranými obchody.

Fintech Daily: Facebook o krok blíže k platebnímu systému?

Zájem o oficiální spolupráci se sociálními sítěmi, obzvláště s Facebookem, projevila už i společnost MasterCard. Podle slov Anny Cairnsové, šéfky oddělení pro mezinárodní trhy, je její firma připravena a má zájem na tom pomoci provozovatelům sociálních sítí s vytvořením nových platebních systémů.

FinTech Daily: MasterCard chce ulovit Facebook i Twitter

Facebook a online videa

Před nedávnem Facebook rovněž rozjel možnost streamování online videí. Díky nové službě budou moci uživatelé sledovat vybraná videa v reálném čase, případně si vytvářet vlastní přenosy.

I přesto, že je tato funkce v podstatě ještě v plenkách, výhledově by mělo jít o velice zajímavý zdroj příjmů. Potvrzuje to i trend poslední doby, kdy se čím dál tím více reklamních kampaní přesouvá z televize směrem k sociálním sítím. Online videa by rovněž měla přispět k obnově sdílení osobních dat. Od poloviny roku 2015 totiž klesl objem statusů a příspěvků s obsahem osobních informací o zhruba 21 %.

Pravdou je, že aktuální kvalita online streamů na sociální síti je stále poměrně špatná, a to především v porovnání se serverem YouTube. Analytici však věří, že se Facebook na tuto oblast zaměří mnohem agresivněji, což ve výsledku povede k vytvoření profesionální videoslužby s nejvyšší kvalitou přehrávání.

Konsensus 1Q 2016?

Všechny výše zmiňované aspekty mají dostatek síly na to, aby ovlivnily výsledek hospodaření firmy, byť ne ze dne na den.

Poslední report nastavil čísla poměrně vysoko. Čistý reportovaný zisk na akcii za poslední kvartál 2015 dosáhl 0,79 dolarů při očekávání na 0,68 USD. Tržby pak díky novým reklamním formátům a expanzi v mobilních aplikacích vzrostly meziročně o 52 % až na 5,84 miliardy dolarů. Čistý zisk se zvýšil více než dvojnásobně až na 1,55 miliardy.

Aktuální predikce jsou mnohem střízlivější (viz tabulka č.1). Čistý zisk na akcii by měl dosáhnout 0,622 dolarů (meziročně +48,15 %, mezikvartálně -21,24 %) , tržby by se měly udržet nad 5 miliardami, konkrétně na 5,25 mld. USD (meziročně +48,20 %, mezikvartálně -10,1 %). Odhady ohledně čistého zisku se pak zastavily na 1,157 miliardy dolarů (meziročně +125,9 %, mezikvartálně -25,62 %).

Co se týče výkonu akcie Facebooku, za letošní rok se drží v zisku o velikosti více jak 6,5 %, což odpovídá ceně kolem 111 dolarů za kus.

Newsletter