Bezpilotní letadla by ušetřila miliardy. Letěli byste?

Autonomní auta jsou aktuálně cílem číslo jedna pro mnohé automobilové výrobce. O autonomních letadlech už se tolik nemluví. Analytický tým UBS spočítal, že bezpilotní letadla by mohla tomuto odvětví ušetřit 35 miliard dolarů ročně. Měl by tento vynález potenciál, nebo by se jednalo o příliš velký hazard?

Bezpilotní letadla možná nejsou jen běžnou budoucí možností přepravy, ale také ekonomicky výhodný způsob přepravy. „Snížení interakce lidských pilotů v letadle by mohlo přinést ekonomickou i bezpečnostní výhodu,“ uvedli analytici švýcarské banky UBS. Navrhli, že dopravci by měli hledat způsob, jak snížit operační i tréninkové náklady, spotřebu paliva a platby za pojištění zaměstnancům. Soukromé firmy by mohly dle výpočtu UBS na pilotech globálně ušetřit 26 miliard dolarů ročně.

„Potenciál těchto letadel by závisel na načasování uvedení těchto strojů na trh. Prvně by se ale pravděpodobně jednalo o nákladní letadla. Nejdříve by tedy došlo k redukci pilotů a později k úplnému vymizení kvůli nasazení strojů i do komerčních letů,“ stálo ve zprávě. 

Google, Facebook a spol.: Neohrožená technologická pětka. Nebo ne?

V současnosti používají komerční letadla počítače a technologie, které pilotovi asistují v několika úkonech, včetně přítomného autopilotního systému. Firma Boeing v červnu prohlásila, že se bezpilotními letadly zabývá. Nedávno pak oznámila vytvoření skupiny vývojářů pro autonomní ovládání, uvedla agentura Reuters. UBS ve své zprávě zdůraznila, že v současnosti dopravci nepočítají s ušetřením nákladů, protože to by mohlo trvat „více než pět let“.

Tento velkolepý plán však čelí jedné velké překážce. Tou jsou přirozeně samotní zákazníci. Banka UBS provedla průzkum mezi 8000 lidmi. Dokonce více než polovina (54 %) odmítá možnost letět bezpilotním letadle. Pouhých 17 procent lidí by pak tuto technologii rádi vyzkoušeli. Nejvíce pozitivní byli lidé ve věku od 18 do 34 let, kde 30 procent z nich by bylo klidně vyzkoušelo tuto možnost dopravy. Podle UBS by však měl názor ve společnosti inklinovat k více pozitivnímu.

Z 3000 na 0: Proč Tesla v Hongkongu náhle neprodá ani jeden vůz?

„Překvapivé také byly odpovědi na otázku, jestli by byli pasažéři ochotni zkusit bezpilotní letadlo, pokud by byl let levnější. Polovina opět odpověděla že nikoliv,“ uvedla UBS.

Mezi další výzvy této nové technologie by také patřila bezpečnost a technické překážky. Jako jedna z těžších výzev by pak byly možné regulace v některých státech.

Newsletter