Kocovina z Dieselgate je pryč, VW zvýšil provozní čtvrtletní zisk

AKTUALIZOVÁNO – Německá automobilová skupina Volkswagen v prvním čtvrtletí navzdory emisnímu skandálu Dieselgate zvýšila provozní zisk o 3,4 procenta na 3,44 miliardy eur a překonala tak očekávání analytiků. Nečekaně lepší provozní výsledek koncern, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto, vysvětlil jednorázovými položkami v souvislosti s řešením skandálu.

Akcie koncernu se po zveřejnění výsledků vydaly dolů. Propad dopoledne činil až více než tři procenta, později se však zmírnil. Podle analytika společnosti NordLB Franka Schwopeho akcie klesají, protože investoři po celkově dobrých zprávách vybírají zisky.

Čistý zisk koncernu se ale snížil o zhruba pětinu na 2,37 miliardy eur. Obdobně celkové tržby koncernu za první tři měsíce roku klesly o 3,4 procenta na 50,9 miliardy eur. Způsobil to jednak pokles prodeje aut, ale i nepříznivý vliv směnných kurzů. Koncern čeká ziskovou marži pět až šest procent, zatímco loni to bylo šest procent.

Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali, že provozní zisk za první tři měsíce roku klesne, a to o více než 17 procent na 2,75 miliardy eur. Výsledek ale překonal i nejvyšší odhad analytiků. Automobilka to vysvětlila nečekanou sumou 309 milionů eur, za kterou stojí především opravné položky k rezervě 16,2 miliardy eur, kterou si vyčlenila na řešení emisního skandálu. I po očištění o tyto položky však provozní zisk činil 3,1 miliardy eur a rovněž překonal odhady.

„Vzhledem k celé škále problémů, kterým v současnosti čelíme, jsme se začátkem (roku) celkově spokojeni,“ uvedl generální ředitel Matthias Müller. Letošní rok však bude pro největší evropskou automobilku podle něj „nepochybně“ finančně náročný.

Soudce: Volkswagen v USA citelně pokročil v řešení skandálu

Největší evropská automobilka se potýká s následky rozsáhlého skandálu s manipulací testů emisí. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

V dnešní zprávě skupina žádný nový odhad celkových nákladů nezveřejnila. Dopady skandálu byly podle agentury AP nejvíce patrné na hospodaření hlavní značky Volkswagen. V prvním kvartálu vytvořila provozní zisk jenom 73 milionů eur. Před rokem to bylo 514 milionů, v předešlém čtvrtletí však byla ve ztrátě.

Na provozním výsledku celé skupiny se tudíž nejvíce podílela divize luxusních automobilů Audi, které provozní zisk klesl o zhruba osm procent na 1,3 milionu eur. Tržby a zisk stouply výrobci luxusních sportovních aut Porsche či mladoboleslavské Škoda Auto. Oproti tomu provozní zisk ve dvou čínských společných podnicích, které se do kvartálních výsledků nezahrnují, se propadl o čtvrtinu.

Automobilka kvůli nákladům na skandál vykázala za loňský rok nejvyšší celoroční ztrátu v historii podniku. V prvních třech měsících roku se jí podařilo vrátit se do čela automobilového trhu, když předstihla v prodeji japonského konkurenta Toyota Motor.

Newsletter