Alphabet, Apple, Facebook... co čekat od amerických technologií?


21:32 • 4. května 2016

Tagy: výsledková sezóna, výsledky, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft, USA

Americká výsledková sezóna za první čtvrtletí pomalu dobíhá. V minulém týdnu oznámily výsledky největší technologické firmy. Co si z výsledků vzít? Mark Mahaney a Amit Daryanani, dva tech analytici společnosti RBC Capital Markets, přináší svůj pohled. Ještě dost tech společností své výsledky teprve oznámí, většina z nich je ale menší. Pět tech gigantů – Alphabet, Amazon.com, Apple, Facebook a Microsoft – všichni, kromě Applu, své podíly zvýšily, ačkoli v případě Microsoftu to bylo jen o málo.

Tržby Applu po 13 letech klesly, prodej iPhonů vázne

Bohatí bohatnou

Přední internetové společnosti upevňují svou kontrolu na úkor menších soupeřů. Zatímco Google a Facebook pokračují ve stabilním růstu on-line reklamy, Twitter má problémy zajistit podíl výdajů, Yahoo má na kahánku. Amazon drtí eBay v oblasti e-commerce a i vysoce růstové podniky – velké značky jako Yelp a Pandora – pocítily obavy investorů, že je dominantní společnosti přemohou.

V rámci digitální reklamy Mahaney očekává, že se tato dynamika v roce 2016 zvětší, zejména v kontextu prezidentských voleb. Z předpovídaných 6 miliard dolarů, které mají být vynaloženy na podporu kandidátů, RBC očekává, že 1 miliarda dolarů půjde přes on-line reklamu. Většinu z této částky shrábnou Facebook a Google, profitovat bude také Twitter, soudí.

Amazon Web Services větší, než se zdá

Amazon Web Services napíná svaly, co to jde, a dodavatelé hardwaru to pociťují. Příjmy za první čtvrtletí tohoto cloud computing businessu vzrostly o 64 procent na 2,6 miliardy dolarů. Provozní marže se zvýšila na 28 procent z loňských 17 procent. „Amazon Web Services úplně převrací modely IBM, EMC, NetApp a Hewlett Packard Enterprise,“ poznamenal Daryanani. AWS zaujímá 7 procent trhu pro ukládání dat. 

Problematická Čína

Většina propadu příjmů Applu byla vázána na 26% propad příjmů společnosti v Číně, do které se počítá i Tchaj-wan a Hong Kong. Daryanani poznamenal, že „aktualizační cykly“ jsou problémem po celém světě. Je totiž čím dál těžší přidávat nové vlastnosti a to zejména majitelům iPhone 6, nejúspěšnějšího telefonu od Applu. „Tyto telefony jsou dost dobré, spíše skvělé natolik, že je nemusíte měnit každé dva roky,“ poznamenal Daryanani.

Společnost Apple prohrála boj o značku iPhone v Číně

Čína obecně nikdy nebyla přátelská k americkým internetovým společnostem a Mahaney neočekává, že by mělo dojít ke změně, ačkoli se zvýšily příjmy od čínských inzerentů, kteří se snaží rozšířit svůj business po celém světě. Důvod k optimizmu? V e-commerce průzkumu RBC čínských spotřebitelů se ukázal Amazon jako čtvrté nejoblíbenější místo pro nákup. Pak je tu Google Play Store, místo pro nákup aplikací uživatelů zařízení s operačním systémem Android. Tato platforma však v současné době v Číně nefunguje, podle Mahaneyho by se to ale mohlo změnit.

 

Makro podmínky vypadají dobře

Zdá se, že obavy z makroekonomického zpomalení se nenaplní. Online reklama, maloobchod a cestovní vykazují solidní růst, což znamená, že strach, který byl patrný ve čtvrtém čtvrtletí, se do značné míry rozplynul. Výše zmíněné potvrzuje Google, který pokračuje v růstu reklamy kolem 20 procent, urychlení růstu zaznamenaly již zmíněné společnosti Facebook a Amazon. „Nikdo nevaruje před slabostí ze strany makra,“ dodává Mahaney. „Trend světové poptávky je tímto nenarušený.“

Napsat autorovi RSS

Vojtěch Černohorský je student navazujícího magisterského oboru Ekonomická analýza na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze. Zajímá se o finanční trhy a ekonomii. V Roklen24 působí na pozici junior editora.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.