Asijské akcie navázaly na pokles amerických. Futures Wall Street v červeném. Ropa a zlato roste. Evropské i americké výnosy obrátily k růstu. Dolar nepřekonal 1,0600 za euro. Koruna kolem 25,30 za euro.

Vánoce a dárky? Kašlete na to, efektivnější je hotovost

Vánoce jsou tady a s nimi i tradiční shon za dárky. Pravdou je, že byste se na ně měli vykašlat. Dárky totiž poškozují chod ekonomiky a v mnoha případech není jejich výsledek takový, jaký by měl být.

Přesně takto podal svůj pohled na vánoční svátky profesor z Minnesotské univerzity Joel Waldfogel. V rámci své knihy „Scroogenomics: Why you shouldn‘t buy presents for holiday“, která vyšla již v roce 2009, představil názor, že vánoční dárky poškozují ekonomiku. Proč? Protože pouze jejich příjemce, tedy obdarovaný, přesně ví, co chce a co bude maximalizovat jeho užitek. Z toho důvodu je mnohem lepší, aby místo dárku člověk obdržel hotovost, se kterou pak naloží podle svého uvážení a preferencí.

Ať už se Vám zdá tato myšlenka z jakéhokoliv důvodu nepřijatelná, ekonomové se na její pravdivosti ve většině (akademických) případů shodují. Dokonce ji potvrzují i některá reálná data.

S těmi přišla například společnost ING, která v rámci svého průzkumu zjistila, že jeden ze čtyř Evropanů obdržel o Vánocích 2015 nechtěný dárek. Jejich množství tak zhruba čítalo 81 milionů, přičemž hodnota jednoho dle odhadů banky dosahovala 45 euro. Ve výsledku se tak dostáváme na téměř 3,7 miliardy euro, které byly utraceny neefektivně. Do toho je pak nutné vzít v potaz i fakt, že 10 % Evropanů se kvůli těmto dárkům zadlužilo.

Mapa mezinárodního obchodu: Kudy teče zboží a dolary?

„Ačkoliv čím dál tím více lidí dárky plánuje a společně s tím si i spoří na samotný nákup, najdou se stále tací, kteří se pro své blízké na Vánoce zadluží, a to i přesto, že si obdarovaní na samotný dárek po roce už ani nevzpomenou“ přepisuje server CNBC slova studie ING. „Existují i další možnosti. Spotřebitelé by se měli zastavit a začít přemýšlet o dlouhodobých dopadech svého utrácení ještě předtím, než se nechají strhnout vlnou zbytečného utrácení.“

Psychologie nad matematikou

Teorie „Scroogenomics“ má však i své odpůrce. Mezi ty se řadí například Adam Button, ekonom společnosti ForexLive. Podle něj se teorie v tomto směru dostává nejen kulturně, ale rovněž i koncepčně „mimo mísu“.

„Scroogenomics je přesně ten důvod, proč mají ekonomové špatné jméno,“ míní Button. „Myšlenka ekonomicky racionálně se chovajícího člověka už v případě finančních trhů vymřela, zatímco v akademické sféře teprve postupně umírá. Proces obdarovávání mnohem lépe vysvětlí psychologie, která ostatně dokáže vysvětlit veškeré chování na trhu mnohem lépe než matematické vzorce.“

Tato slova potvrzuje například i Kid Yarrow, psycholog, který se zaměřuje právě na chování spotřebitelů. Podle něj je za výběrem dárků nutné hledat i proces stojící v pozadí. Samotné obdarovávání není totiž pouhým předáním „něčeho“, tím pravým smyslem je zlepšení a utvrzení vztahů mezi oběma stranami.

A co dostanete pod stromeček vy?

Měnou roku 2016 se stává… A dost možná ji v portfoliu nemáte

Newsletter