Z političky Kristýny Kočí podnikatelkou Mertlovou: Seznamte se!

Kristýna Kočí, dnes již Mertlová, médii označovaná za „problematickou političku“ či „blonďatou bestii“ byla v letech 2010 – 2013 poslankyní za Věci veřejné. V roce 2014 založila Seznamovací agenturu Date2k. Proč se rozhodla pro podnikání v seznamování lidí? Jaké jsou mezery na tomto trhu? Jaké má v agentuře klienty? Setkává se se zlatopkami? Jak vidí aplikace typu Tinder či ruské školy pro zlatokopky? Co upřednostňují muži na ženách? Co naopak ženy očekávají od mužů? Jak politická minulost ovlivňuje její podnikání?

R24: Proč jste se rozhodla založit si seznamku?

Napadlo mě to, když jsem sama řešila, kde se seznámit. Nechtěla jsem randit s nikým z práce, okruh přátel je také omezen. A najednou člověk zjistí, že od určitého věku se nemá moc příležitostí seznámit s někým novým. Znala jsem služby seznamek z Paříže, kde jsem nějakou dobu žila. V západní Evropě je běžné, že tak jak zaměstnavatelé využívají služeb headhunterů, aby našli ideálního zaměstnance, tak si lidí najímají profesionály, aby jim našli ideálního partnera.

R24: Vaše seznamka funguje již přes dva roky, jak se Vám daří? Jaké byly Vaše začátky?

V prvním roce jsme spíše analyzovali český i zahraniční trh. Hodně jsme se inspirovali v USA a můj manžel, který je matematik, upravil algoritmus používaný v USA pro spárování potenciálních partnerů na české poměry. Samotné nás překvapilo, jak neuvěřitelně rychle se naše agentura rozběhla, v byznys plánu jsme měli, že bychom se do zisku měli dostat za dva roky, nicméně úspěch našeho projektu předčil všechna naše očekávání, což je ukázkou toho, že profesionální seznamovací služby v České republice stále chybí.

R24: Jak je to s financováním Vaší agentury?

Počáteční náklady byly nemalé. Záleželo nám na vytvoření kvalitního týmu a dbáme na to, aby veškeré naše služby byly na té nejlepší úrovni, takže jsme do byznysu s manželem vložili nemalé prostředky. Ale již letos se objevil zájemce, který měl zájem do firmy vstoupit a investovat v řádech milionů korun, nicméně jsme se rozhodli, že zatím chceme ladit projekt podle svých představ.

R24: Co Vás překvapilo?

Určitě zájem klientů o naše služby, protože hodně klientů za námi přišlo s negativní zkušeností z jiných seznamovacích agentur. Až mě překvapilo, procento lidí, kteří byli zklamaní službami známých seznamek.

R24: Ovlivňuje Vaše působení v politice Vaše současné podnikání?

Mediální známost je velkou výhodou, můj byznys je pro média atraktivní. Zájem ze strany médií je určitě větší, než kdyby člověk byl neznámý. Spousta klientů k nám přichází i proto, že je oslovil můj osobní příběh. Ale zase politika a byznys jsou dva odlišné světy.

R24: Jak fungují české seznamky, kde vidíte na tomto trhu v ČR stále mezery?

Mezer na trhu je nespočet, ať už agentury nevrací peníze nebo se o klienty nezajímají, nepracují s klienty na jejich osobním rozvoji, často se ukazuje, že klient má problém se seznamováním, protože má nízké sebevědomí nebo že má problémy v komunikaci s opačným pohlavím. To zatím nabízí jen některé agentury.

Celkově na trhu je problém v poměru cena/výkon či dokonce některé seznamky stahují opakovaně měsíčně peníze z karty či zaplatíte za členství a následně zjistíte, že v ceně vlastně nic není. Ceny teda nejsou často konečné, což kazí celý trh, takto my nepracujeme.

R24: Co je Vaší výhodou?

Zjednodušeně řečeno používáme vlastní algoritmus, jež má 8 úrovní, které pokrývají různé aspekty a postoje lidí k určitým životním oblastem jako je např. rodina. U každého klienta zohledňujeme osobní preference a hodnoty. Abychom tak našli klienty, kteří mají tyto hodnoty podobné, i když samozřejmě ani nejlepší algoritmus nezaručí, že pak mezi těmi lidmi bude patřičná chemie. Ale co zaručit můžeme je to, že spárovaní klienti si budou mít o čem povídat. Dále každý klient má svého vlastního osobního kouče a s ním pracuje na svém seznámení a dalších individuálních záležitostech. Důležitý je pro nás též feedback od klientů z rande, touto cestou se klient může dozvědět, jaká třeba dělá chyby např. v nonverbální komunikaci apod. Také jako jediní garantujeme vrácení peněz v případě neúspěšné spolupráce.

R24: Seznamuje se stále méně a méně lidí tzv. klasickým způsobem?

Trend jde tímto směrem. V USA se 40 % párů seznamuje přes seznamky, v ČR je to zatím okolo 10 %. Jsem přesvědčená, že toto číslo se bude zvyšovat během několika let. Lidé tráví více času vzděláním, pak chtějí třeba cestovat a dále budovat skvělou kariéru, najednou je jim 35 nebo 40 a zjišťují, že už se chtějí usadit, ale ono není s kým a ani kde se seznámit. Když člověk vynechá seznamování např. v barech, a to já ani nevěřím, že se tam seriózně seznámit jde. Je to dnes velký problém. Ti, kteří to myslí vážně a mají na to prostředky, tak se právě v této fázi obrací na profesionály. Někteří lidé se obrací na internetové seznamky, jejich přírůstek je také v poslední době značný.  

R24: Myslíte si, že zájem o seznamování přes agentury bude nadále růst?

Ano, bezpochyby. Je to dané dobou.

R24:Kam se bude Vaše agentura dále profilovat?

Máme v plánu organizované akce, degustace vína, uzavřené vernisáže, víkendové akce na horách. Na bázi teambuildingových akcí, tady spatřuji obrovský potenciál. Přeci jen lidé se v takových situacích cítí komfortněji.

R24: Jaké je konkurenční prostředí mezi seznamovacími agenturami?

Přiznám se, že nevnímám žádné ohrožení od konkurence, protože se zaměřujeme na jiné služby. Internetové seznamky či aplikace pro nás nejsou konkurencí. Proto tento trh vidím jako příznivé konkurenční prostředí s velkým potenciálem.

R24: Kolik peněz jsou lidé ochotni za seznamování vydat?

Já osobně jsem výměnou za to, že mi někdo ušetří spoustu času, byla za takovouto službu ochotna zaplatit dost peněz. A také jelikož jsem v té době byla velmi mediálně známá, tak jsem potřebovala odfiltrovat muže, kteří by se chtěli např. pouze mediálně zviditelnit.

Paradoxem je, kolik jsou lidé ochotni dát za večeři, ale u investice do profesionální služby, která směřuje k najití lásky na celý život, pak koukají na každou korunu. Nebo jsme i měli klientku, které po dvou měsíční známosti neváhala koupit letenky do Barcelony do pětihvězdičkového hotelu, ale měla problém si připlatit za sezení u kouče 2000 Kč. Jsou samozřejmě i klienti, kteří řeknou, že podobnou částku jako za naše služby, nechají za večeři a cenu seznamovacích služeb vůbec neřeší. Ale je to různé, někdy mě to překvapí u lidí, kteří jsou dobře situovaní, ale je jim za těžko určitou částku za seznámení dát, i když o vztah stojí.

R24: Co říkáte na to, že seznamky nefungují, že nejčastěji takto hledají ženy kolem třicítky dlouhodobý vztah a naopak muži většinou touží po krátkodobém povyražení?

Toto platí právě pro internetové seznamky. U nás se s tímto nesetkáváme, jelikož klienti procházejí s našimi kouči řadou procedur a berou celý proces jako investici. Ti, kdo něco krátkodobého se pohybují spíš na internetu apod., nikoliv u nás – my se zaměřujeme na dlouhodobé vztahy.

Naše úspěšnost seznamování se pohybuje kolem 80 %, s tím že 20 % jsou klienti, se kterými dále pracujeme. Většinu klientů seznámíme do třetího rande, ale daří se nám to i na prvním rande.

R24: Jaké máte klienty Vy?

Většina agentur má méně mužů, nabízí pro ně i 50 % slevy, u nás je tento poměr 60:40 (ženy:muži). V létě jsme měli i převis mužů. Věkově máme klienty kolem 35 let, kteří by rádi založili rodinu. Takových klientů máme nejvíce a procento klientů mužů je dokonce vyšší než žen. Dále pak např. rozvedení lidé kolem 45 let, ale máme také klienty, kterým je kolem 60 let či více. Většina klientů má nadstandardně vysoké příjmy (top manažeři, podnikatelé apod.) Je to do značné míry dáno i cenou našich služeb.

R24: Co aplikace typu Tinder? V západní Evropě hojně využívané.

(Smích) … Musím přiznat, že s touto aplikací mě seznámil jeden náš klient. Poněkud mě to zaskočilo. Lidé jsou spárování na základě toho, že si „olajkují“ fotku a pak se mohou poznat.

Fotografie o člověku ne vždy něco skutečně vypovídá. Mám např. klientku, která má dokonalé profesionální fotky, ale když ji pak muži vidí ve skutečnosti, jsou zaskočeni – už jsme se i dohodly na tom, že ji pořídíme reálnější fotky, protože toto nevedlo k ničemu. Anebo máme klienta, který je naprosto nefotogenický, ale při osobním kontaktu z něho srší charisma a okouzlí každou ženu, ale toto fotky prostě neprodají. V tom vidím problém podobných aplikací nebo internetových seznamek. My chceme jít jinou cestou.

R24: Dalším z trendů v seznamování jsou kurzy pro dámy, které se chtějí naučit seznamovat s movitějšími pány (převážně Rusko) …

Ano, to je hodně východní trend. Existují školy, které právě na takovéto klienty cílí. V tomto je u nás možná další mezera na trhu. (smích) My nic takového v budoucnu nechystáme.

R24: Setkala jste se s klientkami, které by na Vás dělaly dojem zlatokopek?

Toho jsem se trochu bála, když jsme začali celý koncept rozjíždět, abychom se tomuto vyhnuli. Ten náš proces je tak komplikovaný a složitý, že by se potenciálním zlatokopkám více vyplatilo jít si sednout do některého z podniků okolo Pařížské ulice a bohatého hokejistu, fotbalistu apod. sbalit touto cestou. Setkávám se naopak s tím, že naše klientky jsou natolik úspěšné, že otázka peněz potenciálního partnera není důležitá, samozřejmě chtějí, aby ten člověk byl soběstačný.

R24: Mají klienti zkreslené představy o sobě či svém protějšku, nebo jsou spíše střízlivý ve svých očekáváních?

Ano, to se stává. Od toho máme kouče, aby ty představy vrátil do správných mezí. Ale s tím se dá pracovat a právě na toto se také zaměřujeme.

Muži jsou vizuální. Stává se, že žena fotku muže moc neřeší, záleží ji spíše na shodě u životních hodnot. U mužů je to jinak. I když se např. hodnoty dvou lidí velmi podobné a dotyčná žena se muži vizuálně nelíbí, tak půjde na rande se ženou, která je pro něho atraktivnější. Bohužel je to tak. Klientky upozorňuji, aby dbaly na to, jakou fotku zvolí. Protože jsme se s tím často setkávali, máme v balíčku i služby profesionálních fotografů.

U žen je klíčový postoj k rodině a k dětem, ať už protože tu rodinu chtějí založit, nebo už rodinu mají. To je pro ženy hodně klíčové. Většina klientek jsou velice úspěšné, takže hledají někoho, kdo bude respektovat jejich práci. Nebo hledají takového muže, který naopak bude důvodem proč kariéru upozadit. V tomto jde definovat jasné trendy, ale setkáváme se i s výjimkami.

R24: Nenahrává tedy toto spíš seznamování v baru než seznamovacím agenturám?

Na jednu stranu nahrává, protože v baru dotyčného člověka vidíte, ale seznamování v baru s sebou přináší spíše nezávazné seznamování za účelem sexu. To že se muži orientují více podle vizuálna, to tak prostě je, ale na druhou stranu ti, co přichází k nám, chtějí dlouhodobý vztah, chtějí založit rodinu apod. Hledají seriózní vztah a nejdou do toho baru, ale přichází k nám.

R24: Jaké povědomí mají lidé o seznamovacích agenturách v České republice?

U nás ještě pořád lidé nejsou zvyklí za takovéto služby platit. Ale myslím, že to je otázka času, kdy si lidé uvědomí, že vztah na celý život je ta nejdůležitější investice.

V západní Evropě jsou lidé zvyklejší za takovéto služby platit. Také si více uvědomují, že investice do sebe sama je ta nejdůležitější a to v České republice zatím nevidím. Pořád ještě někdo si najme kouče, aby pracoval na posílení svých slabých stránek apod., tak je to vnímané jako vyhozené peníze, že je lepší si koupit něco materiálního, co mi zůstane a v tom vidím velkou chybu. Je to asi stále dáno nějakou historickou zkušeností, kdy tady byl materiální nedostatek a do teď si to lidé snaží vynahrazovat, byť už tato doba je dávno pryč. K tomu se česká společnost musím dopracovat. Jsem přesvědčená, že v horizontu 5 let se tento trend posune a lidé budou více investovat do svého osobního života.

V České republice panuje negativní přesvědčení, že ten kdo se seznamuje přes agenturu, je považován nějakým způsobem zvláštní či zoufalý. Sama jsem se s tím setkala u svého okolí. Na seznamkách rozhodně nehledají jen zoufalci, jak si spousta lidí myslí. Všichni naši klienti, obzvlášť ženy, jsou extrémně zajímavé a atraktivní dámy, v 90 % by člověk neřekl, že takovýto člověk má potřebu se seznamovat přes seznamku. Spíše doba je taková.

Mgr. Kristýna Mertlová, rozená Kočí (30 let) vystudovala Filosofickou fakultu Univerzity Karlovy obor Politologie. Část studia strávila v zahraničí, na prestižní univerzitě Politických věd v Paříži a na letní škole v Istanbulu. V letech 2010 – 2013 byla poslankyní Parlamentu České republiky, v letech 2010- 2011 působila jako předsedkyně poslaneckého klubu a vyjednávala o vládě České republiky. V roce 2013 založila komunikační agenturu 2k communication s.r.o. a od roku 2014 vlastní Seznamovací agenturu Date2k, jejíž koncept vytvořila spolu se svým manželem. Je vdaná za pojistného matematika Mgr. Ing. Jakuba Mertla PhD., se kterým má měsíčního syna.

 

Newsletter