Čekání na investiční příležitost

Zdroj: Depositphotos

Nová sociální síť Clubhouse se stala fenoménem poslední doby. Počet jejích uživatelů roste raketovým tempem, patří mezi ně i takové osobnosti jako Elon Musk. Není tak překvapením, že se našlo mnoho nadšenců, kteří chtěli do Clubhousu investovat.

Zájem ze strany spekulantů během několika dní téměř zdvojnásobil cenu akcií americké společnosti Clubhouse Media Group. Akcie však následně opět spadly na svou původní hodnotu, když si obchodníci uvědomili, že tato společnost se sociální sítí Clubhouse nemá kromě jména nic společného. Bohužel pro ně, společnost Alpha Exploration, která ve skutečnosti stojí za vývojem Clubhousu, zatím není veřejně obchodovatelná. Zajímavou otázkou však je, zda je Clubhouse skutečně tak perspektivní, jak se zdá, a zda by se investice do Alpha Exploration po jejím potenciálním vstupu na burzu vyplatila.

Clubhouse funguje jako audio chat. Uživatelé mohou poslouchat diskuze známých lidí na nejrůznější témata. Každá konverzační místnost funguje jako online audio konference, ve které několik lidí hovoří a zbytek poslouchá. Dostat se na Clubhouse však není jen tak. Není možné si normálně založit účet. Clubhouse umožňuje přijímání nových uživatelů pouze s pozvánkou, kterou může odeslat pouze již existující uživatel Clubhousu, přičemž počet pozvánek, které může jeden uživatel odeslat, je omezený. Tímto neobvyklým omezením se Clubhouse snaží vytvořit pocit exkluzivity a napodobit tak fungování normálních klubů, které své členství také omezují.

Za celou myšlenkou stojí Paul Davison a Rohan Seth, kteří Clubhouse vyvinuli v březnu roku 2020. O dva měsíce později měl již Clubhouse s pouhými 1500 uživateli odhadovanou valuaci 100 milionů dolarů. Ani ne rok od svého vzniku má sociální síť na kontě více než 2 miliony uživatelů a její hodnota se dle analytiků pohybuje kolem miliardy dolarů. Budoucnost sítě navíc nevypadá o nic míň růžově. Až do současnosti byl Clubhouse k dispozici pouze na platformě iOS, jejíž tržní podíl činí pouhých 27 %. Jakmile však autoři dostojí svým slibům a přivedou Clubhouse i na mnohem rozšířenější Android, počet uživatelů by měl značně vzrůst.

Obrovský potenciál se také skrývá v monetizaci Clubhousu. Tu vývojáři zatím pouze slibují. V budoucnu by ale měli být influenceři na Clubhousu schopni vydělávat za pořádání audio konferencí, z čehož poplyne zisk i samotnému Clubhousu. Mezi další možné způsoby zpeněžení platformy patří například zavedení reklam či prémiového členství s nadstandardními funkcemi. Jediným pomyslným mráčkem na zářné budoucnosti Clubhousu je rostoucí konkurence, která by mu mohla citelně uškodit.

Giganti na poli sociálních sítí ohromný úspěch Clubhousu samozřejmě zaregistrovali a chystají na něj odpověď. Například Facebook v únoru oznámil, že se na trh chystá uvést podobnou platformu. Zda bude součástí některé již existující sociální sítě, zatím není zcela jasné. Nicméně Facebook by měl díky svému dominantnímu postavení na trhu se svou novou službou navrch a pokud by se mu s ní podařilo přijít brzy, měl by v konkurenčním boji proti Clubhousu velké šance. Klíčovým faktorem v tomto boji budou nejen počty uživatelů, ale také loajalita influencerů. Těch se Clubhousu podařilo na svou platformu přetáhnout velké množství, a stal se tak na poli audio chatování nezpochybnitelným lídrem. Jakmile se však objeví konkurenční služba, není zdaleka jisté, zda influenceři zůstanou loajální, nebo jej opustí ve prospěch konkurence.

Clubhouse zažívá po právu fenomenální úspěch. Přichází s inovativní konceptem audio chatování s puncem exkluzivity, který zatím žádná jiná sociální síť nabídnout nemůže, a budoucí monetizační plány zní více než dobře. Na jeho úspěch si však brousí zuby etablované sociální sítě a lze tak očekávat lítý konkurenční boj. Hlavní roli v něm budou hrát jednak uživatelé, jelikož platí, že čím více lidí danou sociální síť používá, tím je pro nové uživatele atraktivnější. Clubhousu by v udržení uživatelů mohla pomoci jeho sázka na kvalitu místo na kvantitu a jeho snaha postupně vybudovat komunitu s kvalitním obsahem. Zároveň bude klíčové, na kterou stranu se v konkurenčním souboji postaví známé osobnosti, které tento obsah vytváří a činí tak Clubhouse pro ostatní uživatele atraktivní. Osud Clubhousu a Alpha Exploration tudíž závisí na tom, zda se tato exkluzivita, na níž je Clubhouse postaven, stane konkurenční výhodou či bariérou pro růst.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.