Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Díky digitalizaci můžou autolakovny ušetřit miliony

Petr Jahn, zdroj: SprayVision

Data hrají v rozhodování firem čím dál větší roli. Velké technologické firmy už dávno pochopily jejich význam, nicméně, využívání dat proniká i do dalších oblastí, někdy možná až překvapivých. Jednou z nich je například lakování aut. Lakovny můžou díky digitalizaci procesů ušetřit nemalé peníze a navíc i pomoct životnímu prostředí.

Průkopníkem v této ještě dost neprobádané oblasti je ostravský startup SprayVision. Jeho technologie kombinuje využití hardware a software. Autolakovny tak díky tomu spotřebují méně materiálu a proces lakování se zefektivní. Tento nápad zaujal i Moravskoslezské inovační centrum, které zařadilo SprayVision mezi desítku nejlepších startupů kraje tohoto roku.

Jak tato technologie funguje? Které barvy aut patří dnes mezi nejoblíbenější? Přečtěte si rozhovor s Petrem Jahnem, šéfem SprayVision.

zdroj: SprayVision

Jak jste na tuto myšlenku přišli?

Společně s Vojtěchem Roulem (pozn. technický manažer a spoluzakladatel) jsme se pohybovali v oboru lakování již v minulosti. Všimli jsme si, že některé procesy nedávají smysl, fungují způsobem pokus-omyl, nedochází k jejich optimalizaci. Viděli jsme možnosti pro zlepšení a zrychlení postupů. Měli jsme nápad a udělali z něj řešení. Uvědomovali jsme si velký potenciál a možnost přinést změnu. Tak vznikla vize založit SprayVision.

Jak dlouho trval vývoj vašeho produktu? Jaké byly největší výzvy?

Od původní myšlenky po první doručení zákazníkům zhruba 2 roky. Výzva je samotná kombinace softwaru a hardwaru, kde vývoj probíhal simultánně. Řešili jsme spoustu výzev v obou oblastech. Vývoj hardwaru byl a stále je velmi komplikován tím, že se jednotlivé části musí reálně vyrobit, což chvíli trvá. Na konečný výsledek si tedy musíme počkat. U softwaru je oprava a zhodnocení výsledků daleko dynamičtější.

Mezi vaše zákazníky patří automobilka Porsche. Kolik peněz ročně ušetří díky vaší technologii?

Na tuto otázku bohužel nemohu poskytnout konkrétní odpověď. V obecném měřítku jsou automobilky, díky efektivnějšímu nastavení aplikace, schopny ušetřit asi 10 % barev z celkového objemu.

Implementace, zdroj: SprayVision

Jak rychle se vašim klientům vrátí investice do vašeho řešení?

Nejdůležitější je uvést, že investice do našeho softwaru a hardwaru má širokospektrální návratnost. Hovoříme zde o návratnosti pomocí optimalizace postupů při digitalizaci lakovacího procesu. Následně pak logicky dochází k finančním a časovým úsporám. Obecně můžeme říct, že návratnost lze spočítat v řádech několika týdnů až měsíců. Právě proto se nám podařilo získat zákazníky se silnými jmény s globálním dosahem.

Jaká data využíváte pro lakování aut?

Jedná se o parametry aplikace laku a také plošné měření tlouštěk, na jejichž základě jsme zákazníkům schopni zlepšit kvalitu lakování a snížit spotřebu barvy.

Které barvy aut patří v současnosti mezi nejoblíbenější? Liší se nějak preference firemních a privátních zákazníků?

Nejoblíbenější je jednoznačně bílá. Hned za ní je barva černá a dále šedá. Preference se liší, ale jen velmi mírně.

Uvádíte, že vaše technologie je šetrná k životnímu prostředí. Jak konkrétně?

Cílem naší technologie je ušetřit množství použité barvy, snížit počet zmetků v procesu a zlepšit kvalitu nátěru. Právě redukcí objemu použité barvy a zvýšením kvality a dlouhodobosti nástřiku se snažíme myslet na ekologii a větší udržitelnost nejen v automobilovém průmyslu. Z reakcí našich zákazníků prokazatelně víme, že se softwarem SprayVision dochází až k 15% úspoře barvy. Jako příklad bych mohl uvést linky s jedním robotem, kde náklady na barvu činí zhruba 1 milion EUR ročně. Továrna v dřevařském průmyslu spotřebuje až 200 milionů tun barvy za rok. V těchto číslech je 15% úspora opravdu znatelná.

zdroj: SprayVision

Moravskoslezské inovační centrum vybralo vaši firmu do TOP 10 v kraji. Co podle vás stojí za tímto úspěchem? Jak se vám ve zdejším kraji podniká?

Jedinečnost, maximální pracovní nasazení a odvaha přijmout výzvy. Viděli jsme potenciál a využili jej ve správnou chvíli. V současnosti jsme na trhu jediní bez výraznější konkurence. Na náš produkt máme registrovaný patent a roky vývoje nám před ostatními poskytly velký náskok. Možná všechno zní až moc lehce a růžově, ale máme za sebou obrovský kus práce a mnohem větší nás ještě čeká.

V Moravskoslezském kraji se nám podniká velice dobře. V areálu MSIC máme skvělé zázemí, inspirativní prostředí a v neposlední řadě i skvělý tým lidí. Mám zkušenosti, že lidé v našem kraji mají tendenci se mírně podceňovat, ale umí pracovat a hlavně se práce nebojí.

SprayVision je společnost zaměřená na digitalizaci, analýzu, vyhodnocování, řízení procesů a bezkontaktní měření tloušťky nástřiku. Moravskoslezské inovační centrum zařadilo SprayVision mezi TOP10 startupů kraje pro rok 2022.