Disney má trumf v rukávu

Zdroj: Depositphotos

Gigant zábavního průmyslu Disney posledních pár let bořil jeden rekord za druhým. Jeho snímek Avengers: Infinity War v roce 2019 utržil přes 2,8 miliardy amerických dolarů a stal se tak historicky nejvýdělečnějším filmem, když překonal předchozího držitele rekordu snímek Avatar. I další segmenty Mickey Mousova impéria byly pomyslným strojem na peníze a ještě na počátku minulého roku se firma zdála nezastavitelná.

Koronavirová pandemie se ale nevyhnula ani takovému kolosu a stroj na peníze se zdánlivě zadrhl. Disney ve třetím kvartále dokonce ohlásilo ztrátu 710 milionů dolarů oproti zisku bezmála 800 milionů v roce 2019. Za propadem stála nejen snížená profitabilita, ale rovněž citelný pokles tržeb, které se meziročně propadly o 23%. Celkově společnost odhaduje, že koronavirus její tržby za rok 2020 zkrouhl o 7,4 miliardy dolarů. Nejcitelněji byly zasaženy právě zábavní parky. Disney má ale trumf v rukávu. Její nová streamovací služba Disney Plus má již nyní více než 86 milionů předplatitelů a svůj pětiletý plán splnila v horizontu jednoho roku.

Bohužel pro Disney, služba ještě není v černých číslech. V posledním kvartále 2020 Disneyho „direct-to-consumers“ divize, která zahrnuje právě i Disney Plus, vykázala operační ztrátu téměř 600 milionů dolarů. To chce firma změnit a zdá se, že je na dobré cestě. Ještě v roce 2019 totiž ztráta činila 751 milionů. 

Jedním ze způsobů, jak se Disney snaží nalákat nové předplatitele, je uvádění svých filmových trháků přímo na streamovací platformě. Takový způsob distribuce zvolila i pro svůj nejočekávanější film – pohádku Mulan. Tu namísto v kinech uvedla za příplatek 30 dolarů na Disney Plus. Tento krok byl ale zastíněn plánem, který společnost odkryla na své prosincové investorské akci. Dle plánu by měla služba v horizontu několika let dohnat svého hlavního konkurenta, kterým je Netflix.

Co přesně plán obsahuje a jak toho hodlá docílit? Jeho hlavním bodem je dosáhnout do roku 2024 napříč trojicí streamovacích služeb, která vedle Disney Plus zahrnuje ještě Hulu a ESPN+, 300 milionů předplatitelů. Firma dále počítá s tím, že se jí v roce 2024 podaří dostat její streamovací segment do kladných čísel. Investorům se mohla začít honit hlavou otázka, proč společnost svůj časový horizont pro dosažení tohoto cíle navzdory obrovskému úspěchu nezkrátila. Navíc v rámci plánu oznámila zvýšení měsíční ceny Disney Plus o 1 dolar. Důvod však přišel záhy. Disney totiž počítá s masivními útratami na nový obsah. Celkově počítá s 10 novými sériemi a 15 filmy ze světa Star Wars a Marvel. S obdobným množstvím obsahu počítá i pro studia Disney a Pixar. Zkrátka, když se vám povede pětiletku splnit za pouhý rok, nechcete usnout na vavřínech. Klíčové ale je, že většina nových filmů a seriálů bude vydána exkluzivně na streamovací platformě, nikoliv v kinech. 

Mnohým se takové množství obsahu může zdát přehnané, jelikož se podstatným způsobem negativně podepíše na ziskovosti divize. V tomto ohledu mají kritici pravdu. Celkové výdaje se mají vyšplhat na astronomických 16 miliard dolarů. Disney ale v současné době bojuje s Netflixem o pozici pomyslného krále streamingu. Tímto tsunami nového obsahu Mickey Mousovo impérium v souboji o divácké obrazovky využívá svou nejsilnější zbraň – téměř nekonečnou zásobu titulů, kterou Netflix ani zdaleka nedisponuje. Podaří-li se Disneymu v tomto boji zvítězit, lze očekávat, že po několikaletém ztrátovém období se streamovací segment stane podobnou mašinou na peníze jako zábavní parky či merchandising.

Akciový trh plán nadchl. Akcie Disney od oznámení vyletěly o více než 20 %, což poukazuje na to, jak velký potenciál investoři ve streamingu vidí. Ten vidí samozřejmě i samotné Disney. V současné době se nachází uprostřed reorganizace, jejímž cílem je klást větší důraz právě na jeho streamovací divizi. Kvůli tomu v posledním kvartále společnost vytvořila nový segment „media and entertainment“, který bude rozhodovat o distribuci obsahu vytvořeného jejími studii. Taková organizační struktura firmě poskytuje větší flexibilitu. Segment může rozhodnout například o tom, zda bude daný film uveden v kinech či na jedné ze streamovacích platforem.

Výše zmíněné kroky dokazují změnu Disneyho strategie, která souvisí s celosvětovým trendem postupného zániku tradičních distribučních kanálů. Časy, kdy byly hlavními distribučními kanály kina a televize, jsou dávno pryč. Nyní je jasné, že firma bude stále častěji volit přímou distribuci k zákazníkovi. Ta je pro společnost daleko lukrativnější, jelikož se o zisky nemusí dělit s prostředníkem. 

Otázkou však je, zda není optimismus investorů přehnaný. Závratný růst Disney Plus je bezesporu důvodem k radosti, nese s sebou ale určité varování. Růst streamingu totiž zároveň znamená, že by se ostatním segmentům, ze kterých firma čerpá valnou část svých tržeb a téměř všechny své zisky, nemuselo dařit tak skvěle jako doposud. To může být z hlediska celkových výsledků dosti problematické. 

Například analytik firmy Bernstein Todd Jeunger, který se soustředí právě na Disney, je skeptický. Zdůrazňuje, že při výpočtu hodnoty firmy je nutné zvážit pokles stávajících příjmů a teprve poté lze přičíst kladné toky cash flow. Ty se však začnou ve výsledcích projevovat až v horizontu několika let. Při přepočtu na jejich současnou hodnotu je tedy nutné je podstatně diskontovat. 

To, do jaké míry bude pokles v tržbách z Disneyho tradičních zdrojů příjmů vykompenzován růstem streamovacích platforem, ukáže pouze čas. Fantastický růst streamovací divize ale určitě neznamená, že by se zisky společnosti měly závratně zvýšit – alespoň ne hned. V současné situaci, především po citelném zvýšení ceny, je tedy nutné nepropadnout bezbřehému optimismu. Jako nejrozvážnější rozhodnutí se jeví trpělivě vyčkávat a doufat, že se firma znovu začne obchodovat za příznivější ceny. 

 

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.