K čemu slouží data z esportů?

Zdroj: Unsplash

Esport a zájem o něj utěšeně roste. Odhaduje se, že loni tuto aktivitu globálně sledovalo 465 milionů lidí. V roce 2024 by toto číslo mělo vyrůst na 578 milionů. I v následujících letech se dá očekávat neutuchající pozornost.

Bouřlivý rozvoj esportu s sebou přináší i vznik nových odvětví a pracovních míst. Hráči totiž vedle úsilí o porážku virtuálního protivníka generují nemalé množství souvisejících dat. To dává možnost datovým analytikům využívat tato data pro další účely. U nás například působí společnost Oddin.gg, která se mimo jiné soustředí na tvorbu kurzů z živě probíhajících esportových utkání. Šéf jejího datového týmu Prokop Šimon vystoupí s tímto tématem na letošním ročníku technologické konference WebExpo. Přečtěte si rozhovor.

Prokop Šimon, zdroj: Prokop Šimon
Prokop Šimon, zdroj: Prokop Šimon

Jak velká je esportová komunita v Česku? Hrajete taky nějaké hry?

Esportová komunita zažívá zajímavé časy s novými projekty jako Sazka eLEAGUE (Counter-Strike: Global Offensive + Dota 2) nebo týmy jako eSuba, Sinners nebo Entropiq. Je vidět, že esport v Česku roste. Neznám konkrétní čísla, ale zájem fanoušků a amatérských hráčů byl vidět i na úspěchu projektů jako Esport liga firem nebo Esport liga středních škol. Zajímavou událostí bylo otevření první esportové areny (Vodafone PLAYzone Arena na Chodově), která může otevřít cestu k pořádání offline esportových turnajů v ČR.

Osobně jsem žádné z týmových her, se kterými pracujeme (Dota 2, League of Legends, Counter Strike), aktivně nehrál a o konkrétních pravidlech jednotlivých her jsem se začal dozvídat až při práci s daty a tvorbě modelů. My jako Oddin.gg rozhodně zmíněné hry hrajeme, povětšinou kolegové z traderského týmu, ale najdou se i lidé z ostatních týmů v rámci naší společnosti. Jako společnost se účastníme týmových soutěží, jako např. výše zmíněné Esport ligy firem.

Jaký background potřebuje člověk mít pro vaši profesi? Je na českém trhu dostatečný počet odborníků v oboru?

Působím jako team leader matematického týmu, na začátku jsou v našem týmu zásadní dobrá znalost programování v Pythonu a taky solidní matematický a modelovací základ. Naopak předchozí znalost konkrétních esportových titulů není zcela nutná, byť poskytuje výhodu a možnost věnovat se takové hře, na kterou je člověk zvyklý a kterou sám sleduje.

Z lidských vlastností se mi zdá zásadní zvídavost a chuť se do věcí ponořit a zjistit, jak fungují. Stává se, že na řešený problém v datech či modelech nenalezneme odpověď ihned, ale až po delším zkoumání.

Programátorů je obecně málo a vzhledem k tomu, že tato pozice v sobě kombinuje programování a matematiku, týká se tento nedostatek i nás. Zatím se nám vždy podařilo najít vhodné lidi, i když nové lidi do týmu hledáme v podstatě nepřetržitě.

K čemu se vlastně data z esportů využívají?

Hlavním využitím je pro nás jednoznačně tvorba kurzů na živě probíhající utkání. Oddin.gg je v této oblasti globálním leaderem a spolupracuje se sázkovými kancelářemi po celém světě.

K tvorbě kurzů využíváme matematické modely, které trénujeme a zdokonalujeme na datech z dříve odehraných zápasů. Tyto modely následně aplikujeme na živá data ze zápasů aktuálně běžících.

Dalším využitím je tvorba turnajových, týmových a hráčských statistik.

zdroj: Unsplash

Proč by se lidé měli zajímat o esport?

Esporty jsou aktuálním trendem a v nějaké formě (dost možná ve spojení s fyzickým světem) budou i budoucností. K docenění jednotlivých her je třeba mít s hrami zkušenost a znát pravidla a schopnosti hráčů a hrdinů. Takže, ač se to na první pohled nemusí zdát, může se před vámi odehrávat komplikovaná šachová partie, kde je ke zdolání soupeře potřeba vedle vhodné strategie i důvtip a rychlá reakce.

Zároveň vycházejí v pravidelných intervalech herní úpravy (patche), které hru pozměňují a dělají aktuálně funkční strategie méně účinnými. Tento aspekt testuje schopnost týmů přizpůsobit se novým pravidlům hry. Tato kontinuální změna je právě jednou z věcí, které jsou na esportech divácky nejatraktivnější.

A nakonec jde samozřejmě o zábavu. Počítačové hry jsou pro mnoho lidí možnost, jak se pobavit a odreagovat a díky týmovému aspektu se taky setkat a popovídat si se svými přáteli.

O čem bude vaše prezentace na WebExpu?

Budu mluvit o vývoji esportů v minulých letech z pohledu dat, o specifikách esportových dat jako takových (např. v porovnání s klasickými sporty) a o požadavcích na modely používané pro live betting (sázení v reálném čase). Chtěl bych zmínit výzvy, které nás čekaly při zpracování těchto dat a tvorbě modelů, a získané zkušenosti.

Prokop Šimon nastoupil do týmu analýzy dat a matematického modelování ve společnosti Oddin.gg v roce 2018. O dva roky později se posunul na pozici vedoucího matematického týmu.

Největší technologická konference ve střední Evropě WebExpo se uskuteční mezi 10. a 12. červnem. První dva dny se na třech stagích pražské Lucerny představí celkem 70 spíkrů. Po oba dva dny budou probíhat mentors hours, připraveny jsou taky diskuse u kulatého stolu a WebExpo Pitching Competition. Třetí den konference čekají účastníky praktické workshopy.