Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna testuje 25,30 za euro.

Aféra s emisemi aut koncernu VW se na Slovensku týká 46 tisíc aut

Na Slovensku se prodalo zhruba 46.000 vozidel koncernu Volkswagen vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházet měření emisí. Více než polovina z tohoto počtu se týká vozidel značky Škoda, která je v zemi pod Tatrami dlouhodobě největším prodejcem osobních aut. Vyplývá to z údajů importérů značek skupiny VW.

„Na našem (slovenském) trhu se problém týká přibližně 26.000 automobilů Škoda. Jde o modely Fabia II, Roomster, Rapid, Octavia II, Yeti, Superb II,“ sdělil ČTK mluvčí společnosti Škoda Auto Slovensko Roman Rajtár, podle něhož jsou tato auta bezpečná a schopna každodenního provozu. Dodal, že nové automobily značky Škoda s naftovým motorem, které vyhovují emisní normě Euro 6, splňují všechny zákonné požadavky a předpisy v oblasti životního prostředí.

Falšování emisí se týká 1,2 milionu vozů automobilky Škoda Auto

Zmiňovaný počet vozidel Škoda je vyšší než roční prodej aut této značky na Slovensku. Škoda Auto loni na Slovensko dodala 15.030 osobních aut, což proti předchozímu roku představovalo nárůst o 14,25 procenta. Její tržní podíl dosáhl 20,80 procenta, celkově bylo v zemi loni zaregistrováno 72.249 nových osobních aut.

Aféra ohledně vykazování emisí naftových motorů se na Slovensku týká i 14.809 aut značky Volkswagen, 3278 aut Audi a 2577 vozů značky Seat.

Slovenští importéři vozidel skupiny Volkswagen uvedli, že se budou podílet na opatřeních koncernu ohledně úpravy vozidel. „Skupina Volkswagen převezme plnou zodpovědnost za nezbytná opatření a pokryje všechny náklady spojené s nevyhnutelnou úpravou vozidel,“ uvedl Rajtár.

Mládek: Skandál VW může ovlivnit růst české ekonomiky

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller mediím řekl, že automobilka by měla vozy s naftovým motorem, kterých se skandál týká, začít svolávat do servisů v lednu.

Měření emisí jsou podle dostupných informací schopny obcházet tříválce a čtyřválce TDI o objemu 1,2 a 1,6 nebo 2,0 litru s emisní normou Euro 5. Volkswagen po propuknutí aféry přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Německá automobilka má továrnu i na Slovensku, kde vyrábí sportovně-užitkové vozy a také malé automobily. Slovenský závod Volkswagenu uvedl, že zmiňované motory s ohledem na své výrobní portfolio nevyužívá. V letech 2008 až 2010 ale bratislavský závod Volkswagenu vyráběl i vozy Škoda Octavia. Zda do těchto vozů továrna montovala i motory, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí, není známo.

 

Newsletter