Američan prodal Toyotu, i s reklamou jeho firmy ji používá IS

Nečekané trable způsobil jednomu americkému instalatérovi prodej jeho starého firemního auta, které před dvěma lety vyměnil za nové. Pick-up značky Ford zřejmě doputoval až k radikálům na Blízký východ, jimž slouží jako ozbrojené vozidlo v bojích. Muž teď za potíže, které jeho firmě způsobilo spojení jejího jména s islamisty, požaduje odškodné přes milionu dolarů (25 milionů Kč).

Texasan Mark Oberholtzer chtěl předloni na podzim vylepšit svůj vozový park a rozhodl se prodat starý ford prostřednictvím bazaru. Když ale hodlal odstranit logo společnosti ze dveří auta, prý mu pracovník bazaru řekl, ať to nedělá, protože poškodí lak a vůz se pak neprodá. Prodávající firma se o to měla postarat sama, uvedl Oberholtzer v žalobě.

Jenže více než rok poté začaly v sídle firmy zvonit telefony a od nahněvaných volajících si Oberholtzer vyslechl, že je ostudné a nemorální podporovat islámské radikály. Příčinou byla fotografie, která se tehdy stala hitem sociálních sítí a která oběhla i řadu velkých médií. Auto s firemním názvem Mark-1 Plumbing na ní sloužilo černě oděným bojovníkům. Ačkoli některá média zpochybňovala věrohodnost fotky, firmě prý kvůli ní ubylo zákazníků a Oberholtzer musel snášet řadu urážek a výhrůžek.

Proto chce nyní Američan po prodejní firmě odškodné. Společnost podle serveru televize CNN žalobu nekomentovala.

Radikálové v Sýrii a v Iráku s oblibou používají auta s otevřenou korbou, která se dovážejí na Blízký východ z Japonska či západních zemí. Nejpopulárnější jsou mezi nimi toyoty, objevují se tam ale i jiné značky včetně fordů. Americké úřady již v říjnu s japonskou automobilkou řešily, jak je možné, že se do rukou islamistů dostává tolik jejích vozů, přestože má Toyota zásadu neprodávat je lidem, od nichž by se mohly dostat do rukou ozbrojenců či teroristů.

Stejně jako v případě Oberholtzerova auta, jehož cesta z texaského bazaru oficiálně skončila v Turecku, jsou podrobnosti o cestě vozů Toyota k islamistům nejasné.

Newsletter