Američané o víkendu po Dni díkůvzdání utráceli méně než loni

Američané o víkendu po Dni díkůvzdání, kterým obvykle startuje hlavní nákupní předvánoční sezona, utráceli méně než loni. Důvodem byl zřejmě dřívější začátek slevových kampaní a přesvědčení, že nabídky budou k dispozici i později. Průzkum amerického národního svazu maloobchodu NRF ukázal, že kupující utratili za čtyři dny do neděle v průměru 289,19 dolaru (7400 Kč), což bylo o 3,5 procenta méně než ve stejném období loni.

Letos však nakupovalo více lidí. Celkem nákupy uskutečnilo 154 milionů lidí, o tři miliony více, než před rokem. Počet spotřebitelů, kteří nakupovali přes internet, stoupl o 4,2 procenta, počet těch, kteří nakupovali v kamenných obchodech však klesl o 3,7 procenta.

Předvánoční nákupní sezona v USA obvykle startovala v pátek po Dni díkůvzdání, kdy začali obchodníci nabízet vysoké slevy. Tento den dostal přezdívku Černý pátek. V poslední době však stále více obchodníků začíná s předvánočními slevovými akcemi mnohem dříve, někdy již v říjnu, a nabízejí je až do Štědrého dne. Generální ředitel NRF Matt Shay uvedl, že pokles výdajů je výsledkem dřívějšího začátku slevových akcí, ale také vyšších slev, které obchodníci nabízejí. Shay dodal, že více než 23 procent spotřebitelů letos ještě nezačalo nakupovat na Vánoce, což je o čtyři procenta více než loni.

Největší zájem o víkendu byl o oblečení, doplňky, hračky, elektroniku, knihy, videohry a dárkové karty.

Průzkum Adobe Digital Insights ukázal, že za Den díkůvzdání a Černý pátek tržby z prodeje přes internet stouply o 18 procent na 5,27 miliardy USD. Osm z deseti internetových stránek s největším provozem byly stránky kamenných obchodů.

První pondělí po Dni díkůvzdání následuje tzv. Kybernetické pondělí, kdy slevy nabízejí internetové obchody. Tento termín vznikl v roce 2005 a měla podpořit nákupy přes internet poté, co se lidé vrátili po svátku do kanceláří, kde měli vysokorychlostní připojení k internetu. Tento den byl tak obvykle nejrušnějším v roce pro internetové obchody. V současnosti je však již internet tak rozšířený, že i internetové obchody začínají se slevami dříve, napsaly agentury AP a Reuters.

Newsletter