Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

Americký automobilový trh v září prudce vzrostl

Prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů ve Spojených státech v září díky levnému benzinu a nízkým úrokům z půjček prudce rostl. Ke vzestupu přispěl i kalendářový posun, kvůli němuž odbyt v srpnu naopak mírně klesl. Skandál kolem emisí naftových vozů německého Volkswagenu se na prodeji vozů značek VW ani Audi podle dnešních údajů zatím nijak výrazně neprojevil.

Odbyt vozů největší americké automobilky General Motors (GM) vzrostl meziročně o 12,5 procenta a americká dvojka Ford prodala o 23 procent více aut než před rokem. Prodej vozů italsko-americké skupiny Fiat Chrysler se zvýšil o 13,6 procenta.

GM odhaduje, že celoroční tempo prodeje aut všech značek na celém americkém trhu dosáhlo v září 18,3 milionu, což by bylo nejvíce od června 2005, kdy tento ukazatel překročil 20 milionů prodaných vozů. V srpnu zůstalo roční tempo i přes mírný meziroční pokles prodeje na vysoké úrovni 17,8 milionu aut. Konzultační společnost Edmunds.com odhaduje, že celkový prodej v září vzrostl o 14 procent.

Americký automobilový trh tak nadále směřuje ke svému nejlepšímu roku za 14 let. I v září jeho růst vedly nákupy velkých sportovně-užitkových vozů (SUV) a pick-upů, které využívají levného benzinu a nízkých úrokových sazeb. Americká centrální banka (Fed) v září odložila zvyšování krátkodobých sazeb z nynější úrovně těsně nad nulou.

K zářijovému vzestupu prodeje aut přispěl i kalendářový posun. Tradičně vysoký prodej vozů o prodlouženém víkendu před Dnem práce o prvním zářijovém pondělí byl oproti minulým rokům zahrnut do září namísto srpna.

Volkswagen, jenž byl před zhruba dvěma týdny zasažen odhalením, že u vozů s naftovými motory manipuloval s měřením emisí, oznámil, že prodej jeho aut minulý měsíc stoupl o 0,6 procenta. Konzultanti z Edmunds.com čekali, že značka VW v září zaznamená jako jediná na americkém trhu pokles prodeje. Luxusní značka Audi, jejíž naftové motory se rovněž upravovaly, zaznamenala nárůst odbytu o 16 procent.

Silně se zvyšoval i prodej aut japonských automobilů. Japonská jednička Toyota zvýšila prodej o 16 procent, prodej vozů Nissan se zvýšil o 18 procent.

Údaje o prodeji automobilů jsou důležitým ukazatelem vývoje celkových spotřebitelských výdajů. Ty zajišťují více než polovinu ekonomické aktivity Spojených států.

Newsletter