Analytici: Pokuta pro Fiat Chrysler nepřekročí miliardu dolarů

Jakákoli pokuta, kterou by případně platila italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ve sporu s USA, nepřevýší jednu miliardu dolarů. Její případ se jeví jako méně závažný než kauza Volkswagenu. Uvedli to analytici oslovení agenturou Reuters.

Americké ministerstvo spravedlnosti v úterý oznámilo, že na FCA podá civilní žalobu kvůli nadměrným emisím naftových vozů. USA automobilku obviňují, že do automobilů s dieselovými motory instalovala software, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku. Jde o 104.000 vozů vyrobených v období 2014 až 2016. Vyšší než povolené emise oxidu dusíku jsou považovány za příčinu respiračních onemocnění.

Od ledna, kdy Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) automobilku poprvé obvinila, akcie FCA ztratily 16 procent a stále jsou pod tlakem.

Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý Volkswagen v reakci na obvinění ze strany amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. VW již uzavřel dohody, podle kterých musí v USA zaplatit 25 miliard USD v rámci vyrovnání s majiteli vozů, s úřady pro ochranu životního prostředí, s vládou a s prodejci a za odkup aut. FCA, která vykazuje čisté zadlužení ve výši 5,1 miliardy eur (135 miliard Kč), takový finanční polštář nemá. Podle analytiků však její případ není tak vážný.

Zatímco společnost VW se k podvádění přiznala, Fiat Chrysler jakékoli provinění odmítá. Americká strana bude muset dokázat, že FCA instalovala podvodný software záměrně, aby obešla kontrolu emisí. I kdyby byla automobilka uznána vinnou, počet vozidel, kterých se soudní řízení v USA týká, je v porovnání s téměř 600.000 vozy VW pětinový, píše Reuters.

Vezme-li se při kalkulacích v úvahu případ VW, společnosti Fiat Chrysler hrozí podle analytiků pokuta maximálně 800 milionů dolarů (19 miliard Kč). Jelikož vozidla FCA jsou vybavena systémem selektivní katalytické redukce (SCR), tedy technologií umožňující snížit emise výfukových plynů, je pravděpodobné, že jakýkoli problém může vyřešit aktualizace softwaru. Náklady na vozidlo by se pak mohly pohybovat kolem 100 dolarů, což celkově představuje 10 milionů dolarů, uvedl analytik George Galliers ze společnosti Evercore ISI.

Skupina Fiat Chrysler čelí kvůli emisím problémům rovněž v Evropě. Na nesrovnalosti kolem emisí jejích naftových vozů již loni poukázalo Německo. Letos v březnu začala firmu kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura.

Newsletter