Analýza: Předvánoční nákupní horečka začala už v listopadu

Statistika maloobchodních tržeb za listopad naznačuje, že loňské Vánoce byly opravdu štědré. Spotřebitelé se nebojí utrácet a využívají k tomu také jednorázových slev, které jim přinesl i Černý pátek. Lidé nakupují ve specializovaných prodejnách, stále více spotřebitelů ale vhodné zboží hledá i na internetu. Obchodníci se na vyšší tržby mohou těšit také tento rok, dynamika prodeje pravděpodobně ještě vzroste. Uvedla to Monika Junicke z Komerční banky. 

Dodala, že statistika maloobchodního prodeje (bez aut) za listopad trh příjemně překvapila. Tržby za prodej služeb a zboží měsíc před vánocemi vzrostly o 7,8 % y/y, meziměsíčně pak po sezónním očištění vzrostly o úctyhodných 3,1 %.

„Letošní listopad sice ve srovnání s tím loňským neposkytoval výhodu pracovních dnů navíc, vyšší tržby jsou především důsledkem rostoucích příjmů i vysoké spotřebitelské důvěry v tuzemskou ekonomiku. Na tržbách maloobchodníků (bez prodejů aut) v listopadu se projevily nadcházející Vánoce i Černý pátek. Tento den, kdy obchodníci lákají spotřebitele na výjimečné slevy je u nás stále populárnější,“ uvedla Junicke.

Podotkla, že lidé nakupovali především zbytné zboží nepotravinářského charakteru a to o více než 10 procent v meziročním srovnání. Utráceli především za elektroniku, domácí spotřebiče a oděvy ve specializovaných obchodech. Prim již tradičně hraje dynamika nákupu přes internet, která meziročně vzrostla téměř o čtvrtinu. Stoupla také poptávka po dovolených a výdaje s tím spojené. Vše tedy nasvědčuje tomu, že loňské Vánoce byly ještě štědřejší než kdy předtím.

„Podle našeho odhadu se maloobchodním prodejcům bude dařit i nadále. Růst mezd a pro zaměstnance velice příznivá situace na trhu práce podporují spotřebitelskou důvěru. Ta se následně projevuje v chuti domácností nakupovat a to i nezbytné zboží. Také v průměru bude loňský rok pro maloobchodníky velice příznivý s tržbami vyššími o 5,5 % v porovnání s 2016. Úspěšný rok je čeká i letos, kdy budou pozitivní trendy pokračovat a prodeje vzrostou o dalších 6,4 %,“ míní Junicke.

Newsletter