Ataccama v loňském roce překročila příjmy 850 milionů korun, zvýšila ARR o 86 % a v týmu přivítala 152 nových tváří. Nastoupila tak na cestu stát se českým jednorožcem

Česko-kanadská vývojářská společnost Ataccama dokázala i v roce 2021 udržet slibnou trajektorii a vyrůst o desítky procent. Globální společnost, která celý provoz financuje z vlastních zdrojů a zpět do firmy reinvestuje veškerý zisk, je na nejlepší cestě dosáhnout vytyčeného cíle stát se další českou firmou s valuací přesahující jednu miliardu dolarů. Světový unikát, který vyvíjí platformu pro správu a řízení dat pomocí umělé inteligence, se dosud dařilo budovat bez významných venture kapitálových investic a fundraisingových kol. Vstupu minoritního akcionáře se ale Ataccama už nebrání, především v případě, že by tento krok otevřel firmě dveře na technologickou burzu NASDAQ.

„V roce 2020 jsme se vydali na náročnou a zároveň vzrušující misi. Zisk, který Ataccama od svého vzniku stabilně generuje, jsme se po dobu tří následujících let rozhodli plně reinvestovat zpět do firmy a jejího rozvoje. Reálně vidíme, že někdy v letech 2023–2024 bude Ataccama mít valuaci přesahující jednu miliardu dolarů. Dalším logickým krokem je potom IPO a upsání akcií Ataccamy na americké burze NASDAQ. Rychlý růst opakovaných ročních tržeb (ARR) v minulém roce nás k cíli přiblížil rychleji, než jsme sami čekali. Dopředu nás hnala nová vlna digitalizace, která se rozpoutala i v dříve konzervativních odvětvích, např. horeca a retail. Naší největší starostí tak bylo s růstem poptávky držet krok, intenzivně nabírat a procesně agilní firmu připravit na další fázi růstu,“ vysvětluje Michal Klaus, CEO a spolumajitel společnosti Ataccama. Ta vyvíjí platformu Ataccama ONE pro pokročilou správu a řízení podnikových dat. Skrze demokratizaci přístupu k datům otevírá firmám od střední až po enterprise úroveň jednoduchou cestu k vytvoření Data Quality Fabric, tedy konceptu centrálního místa, odkud lze s daty efektivně pracovat pomocí automatizovaných nástrojů založených na AI. Dnes její nástroje využívá na čtyři sta předních tuzemských i světových bank a pojišťoven, mobilních operátorů či firem jako Starbucks, Avast, American Airlines a Heineken.

Ataccama si v roce 2021 šla rázně za svým plánem stát se další českou unicorn firmou. V průměru získala každé tři dny nového klienta a dosáhla na příjmech 850 milionů korun, které jsou z 90 procent tvořeny ročními opakujícími se příjmy (ARR). Právě ARR je přitom jedním z hlavních parametrů k dosažení titulu jednorožce – ačkoliv chtěla v průběhu dvou let tuto hodnotu zdvojnásobit, již za první rok tento plán naplnila z 86 procent. Ataccama všechny své zisky reinvestuje zpět do růstu společnosti, už od svého založení v roce 2008 rostla jen z vlastních financí bez jediné externí investice. Spolu s růstem finančních výsledků si firma drží i stabilní růst pracovníků. A to především v pražském vývojovém centru, pro které aktivně hledá další seniorní vývojáře.

Klíčová je volnost v práci

Firmě se podařilo více než zdvojnásobit velikost týmu, za celý rok nabrala 152 nových lidí a dosáhla tak meziročního růstu o 159 %. Ke konci roku 2021 tak přesáhla počet 370 pracovníků, v půlce letošního března jich měla přes 390. Cíl pro rok 2022 je ještě ambicióznější – nabrat 250 nových talentů a přehoupnout se přes metu 500 lidí. Za úspěšným oslovováním IT specialistů a vývojářů stojí otevřená firemní kultura, která pod heslem „Unlimited playground“ nabízí téměř neomezené možnosti, co se týče kariérního rozvoje a přizpůsobení si pracovní náplně tak, aby dotyčnému dávala smysl. Na konci roku 2021 navíc došlo k překopání organizační struktury technické části společnosti téměř od základů. Nově bude Ataccama využívat tzv. spaceportů, tedy jednotek, od kterých si firma slibuje vyšší angažovanost týmů, rychlejší vývoj kritických produktových rozšíření a snazší zapojení nových posil.

Uznávaná mezinárodní poradenská společnost Gartner platformu Ataccama ONE zařadila do žebříčku nejlepších datových nástrojů hned ve dvou kategoriích Gartner Magic Quadrant pro rok 2021 – jako lídra pro oblast Data quality a jako vyzyvatele pro oblast Master data management. Platforma navíc uspěla i ve Forrester Wave, kde zaujala pozici lídra pro oblast řešení Data governance. Kromě mezinárodního ocenění samotného produktu Ataccama ONE sklidily zasloužené uznání i nově otevřené kanceláře v pražském Futurama business parku. V soutěži Kanceláře roku, za kterou stojí poradenská společnost Procházka & Partners, se ataccamí kancelář navržená architektem Tomášem Holubem umístila na prvním místě v kategorii IT.

Z Česka do celého světa

Skvělé provozní výsledky otevřely Ataccamě dveře k další expanzi. V únoru 2021 společnost spojila síly se slovenským startupem Tellstory, který vyvinul inovativní nástroj zaměřený na vizualizaci dat. Koncem roku pak otevřela v Bratislavě desátou pobočku, jelikož na Slovensku spatřuje značný potenciál v přístupu k technickému talentu, který bude potřebovat pro dokončení všech rozpracovaných funkcionalit druhé verze platformy Ataccama ONE Gen 2.

„Jsem moc rád, že se nám akvizicí s Tellstory podařilo rozšířit nabídku platformy Ataccama ONE o bezplatnou možnost, jak snadno a přehledně vizualizovat data. Je to další krok, kterým se snažíme podpořit datovou komunitu,“ uvedl Martin Záhumenský, chief product & technology officer v Ataccamě. V tomto spojení spatřuje příležitost zpřístupnit nástroj pro tvorbu datových příběhů koncovým uživatelům, datovým specialistům, ale i byznysovým uživatelům. Bez podrobných znalostí datové oblasti tak může data formou dashboardů a interaktivních infografik interpretovat kdokoli. Obě společnosti sdílejí kulturní a technickou kompatibilitu, zejména společnou vizi demokratizace přístupu k datům skrze zapojení umělé inteligence a zlepšení datové gramotnosti v organizacích.

Ataccama má silné zastoupení i v USA a Kanadě, odkud pochází více než 60 procent tržeb. „Soustředím se především na to, aby se Ataccama stala jedničkou v oblasti řízení dat. Mým primárním KPI je zajistit, že maximum organizací bude naplno využívat potenciálu skrytého v datech. O to jde v první řadě. A protože chceme být v Severní Americe klientům ještě o něco blíž, koukáme už teď například na Los Angeles a další velká města v USA pro budoucí rozšiřování,“ doplňuje Afshin Lotfi, CEO pro Severní Ameriku, který se o rozvoj společnosti v tomto regionu stará od roku 2015. Aktuálně má Ataccama pobočky v deseti zemích světa, v průběhu roku 2022 pak plánuje otevřít další tři ve Spojených státech.

Ataccama je česko-kanadská softwarová společnost, která vyvíjí světově úspěšnou platformu Ataccama ONE pro pokročilou správu a řízení podnikových dat. Toto řešení se umístilo v elitním žebříčku Gartner Magic Quadrant jako lídr v oblasti data quality solutions. Obsahuje veškeré nástroje pro automatizované řízení kvality dat, jejich katalogizování, propojování, integrování a následný reporting, to vše založené na celé řadě nejmodernějších technologií včetně umělé inteligence. Demokratizace přístupu k datům, zejména těm velkým, otevírá firmám od střední až po enterprise úroveň jednoduchou cestu k vytvoření Data Quality Fabric, tedy centrálního místa pro efektivní práci s daty s přidanou hodnotou v podobě řízení kvality dat. Ataccama má pobočky v 10 zemích světa, přičemž české vývojové centrum je největší, hlavní centrála je v kanadském Torontu. Mezi její klienty patří například Starbucks, American Airlines, Avast, Raiffeisenbank a Heineken.

Newsletter