AWT mění v Česku strukturu své činnosti, vozí méně uhlí od OKD

Dopravní a logistická společnost Advanced World Transport (AWT) postupně mění strukturu své činnosti v České republice. Zatímco dříve 70 procent materiálu, který přepravovala ještě jako bývalá OKD Doprava, bylo uhlí z OKD, nyní výkony pro těžební firmu tvoří jen asi 30 procent jejího provozu. Novinářům to dnes řekl předseda představenstva polské společnosti PKP Cargo, která AWT koupila před rokem, Maciej Libiszewski. Těžební firma OKD je od května v úpadku. AWT patří mezi její největší věřitele, OKD jí podle Libiszewskiho dluží přes 17 milionů eur (více než 460 milionů korun).

„Před půl rokem ta situace vypadala hrozně a bylo možné se obávat naprostého krachu celé firmy v jednom okamžiku,“ řekl Libiszewski. Zájmem státu, kraje i většiny zainteresovaných firem ale podle něj je, aby takový náhlý krach nenastal, a pokud bude proces úpadku OKD pokračovat tak jako dosud, dá to všem čas připravit se na změny.

AWT v Česku zaměstnává 2100 lidí. Do skupiny patří i společnost AWT Rekultivace (bývalé OKD Rekultivace), která se zabývá mimo jiné sanacemi starých ekologických zátěží. „Konkrétně v našem případě máme možnost převést část pracovníků z obsluhy OKD do činnosti rekultivační,“ řekl předseda představenstva, podle nějž insolvence OKD sice komplikuje firmě situaci, ale zatím nebyla důvodem k propouštění. Nyní ale firma pro OKD pracuje na základě toho, že jí těžební podnik platí předem. Zástupce AWT je v tříčlenném předběžném věřitelském výboru OKD.

AWT patří mezi největší soukromé železniční nákladní přepravce v Evropě. Ve svém vozovém parku má více než 160 lokomotiv a 5100 vozů. V Česku má velké plány se svým terminálem kombinované dopravy v Paskově nedaleko Ostravy, do jehož rozšiřování dál investuje. Libiszewski dnes řekl, že se pro něj otevírají možnosti spolupráce s Čínou. Kromě paskovského terminálu provozuje AWT v České republice více než 60 železničních vleček a vlastní přes 400 kilometrů vlastních tratí. Polská skupina PKP Cargo je největším operátorem nákladní železniční dopravy v Polsku a druhým největším v Evropské unii.

Společnost OKD na sebe insolvenční návrh podala sama. Dluží podle něj více než 650 věřitelům přes 17 miliard korun, přičemž její majetek nedosahuje ani hodnoty sedmi miliard. Do existenčních potíží se firma dostala kvůli klesajícím cenám uhlí i předluženosti. Své pohledávky za OKD už u soudu přihlásilo téměř 400 věřitelů.

Newsletter