Holubičí komentář šéfa Fedu k rizikům nové mutace a slova CEO Moderny ohledně méně efektivních vakcín přiživily rizikově averzní náladu. Evropské akcie padají, stejně tak i futures amerických. Klesají i evropské a americké výnosy. Dolar oslabuje, ve ztrátě jsou i procyklické měny.

Boom elektromobility v České republice nekončí, odběry u stojanů ČEZ v 1. pololetí rostly o 45 %

O více než 45 procent vzrostl v 1. pololetí meziročně objem elektřiny odebrané v síti veřejných rychlodobíjecích stanic Skupiny ČEZ. Více než 1,5 milionu kWh načerpaných od ledna do června by umožnilo jednomu elektromobilu 263krát obkroužit zeměkouli. ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 300 veřejných dobíjecích stanic, z toho je téměř 240 rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).

Dobíjecí stojany ČEZ pro elektromobily byly také v letošním prvním pololetí hlavním dodavatelem energie do baterií elektromobilů a tahounem rozvoje dobíjecí infrastruktury v České republice. Během prvních šesti měsíců roku „natankovala“ elektrická auta u zelených stanic celkově více než 1,6 milionu kWh bezemisní elektřiny. Ve stejném období loňského roku si elektrická auta od stanic ČEZ odvezla 1,1 milionu kWh, za celý rok 2020 se statistika dobíjení dostala přes 2,4 milionu odebraných kWh. Síť srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic se za poslední dva roky svým rozsahem zdvojnásobila. Letos se zatím rozrostla o více než 30 nových dobíjecích stanic, za celý loňský rok o rekordních 83 stojanů.

„Vliv pandemie je nesporný a také v našem sektoru znamenal zpomalení aktivit. Věříme ale i tak, že udržíme tempo výstavby z loňského roku, kdy jsme postavili více než 80 stanic a výrazně pokročili v plošné nabídce dobití v lokalitách po celé České republice. I nadále se zaměřujeme na pokrývání hlavních tahů a větší města. Připravujeme také postupné osazování nejvytíženějších lokalit dobíjecími stanicemi o vyšších výkonech. Celkově by elektromobily letos měly u stojanů ČEZ poprvé načerpat výrazně přes tři miliony kWh,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Šoféři využili letos dosud dobíjecí stanice ve 101 736 případech, a průměrně tak při jednom zastavení nu dobíječky „čerpali“ 15,5 kWh elektřiny. Ve stejném období loni činil průměr na jedno dobití 16,3 kWh. Nejčastěji řidiči elektromobilů letos doplňovali baterie vozů v Praze, Mladé Boleslavi a u dálničních stání v Siřejovicích na D8 a Vrbové Lhotě na D11.

U každého ze stojanů ČEZ mohou současně doplňovat energii dva elektromobily, dohromady je tedy síť v jednu chvíli schopna odbavit přes 600 elektromobilů. Hlavní tíhu provozu nesou rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW. Ty dnes tvoří 80 % sítě a umožňují dobití většiny kapacity baterií všech typů a značek elektromobilů v řádu desítek minut. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 18 tisíc kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města. Do pěti let chtějí energetici celkový výkon všech stanic ztrojnásobit na více než 50 tisíc kW.

Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.

Newsletter