Část odborníků vyčítá Ťokovi mýto a přípravu staveb

Část dopravních odborníků a profesních svazů v dopravě vyčítá ministru Danu Ťokovi (za ANO) postup při zajišťování fungování mýta po vypršení smlouvy s Kapschem nebo nedostatek připravených projektů, které by bylo možné okamžitě začít stavět. Pozitivně je naopak hodnocena personální stabilizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem do dopravního stavitelství. Většině z nich by ale výměna na postu šéfa resortu dopravy vadila. Vyplývá to z ankety ČTK.

„Pro svaz je špatně, když se ministři mění často,“ řekl ČTK výkonný ředitel Svazu dopravy Petr Kašík s tím, že resort dopravy nyní potřebuje především stabilitu. Každý nový šéf resortu potřeboval vždy minimálně rok až dva, než si problematiku resortu dostatečně osvojil. To, že před Ťokem řada ministrů ve funkci takto dlouho ani nepůsobila, se projevilo mimo jiné i na problematice mýta. Příprava nové soutěže se podle něj nakonec nestihla mimo jiné i proto, že se ministři v resortu dopravy od roku 2010 střídali příliš často.

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše je největším problémem resortu útlum stavebních zakázek. Proti loňskému roku, kdy bylo takzvaných inženýrských staveb velice mnoho, představují nynější čísla úbytek o 40 procent, uvedl šéf svazu sdružujícího stavební firmy. Do konce roku nebo v prvním čtvrtletí příštího roku firmy neočekávají výrazné zlepšení.

Pozitivně naopak hodnotí působení současného ministra František Lehovec z katedry dopravních staveb dopravní fakulty pražské ČVUT. Jako jeho hlavní zásluhu vidí stabilizaci Ředitelství silnic a dálnic, na kterém se během posledních šesti let rovněž velice často střídal vrcholný management, což se odráželo na práci této investorské organizace.

Působení Ťoka na ministerstvu dopravy na konci minulého týdne kritizoval premiér Bohuslav Sobotka a ministr vnitra Milan Chovanec (oba ČSSD). Sobotka by uvažoval i o jeho výměně, kdyby mohl udělat revizi členů vlády z koaličních stran. Předseda hnutí ANO vicepremier Andrej Babiš ale za Ťoken stojí.

Během dnešní schůzky Sobotky s Ťokem ale prý o jeho odchodu namluvili. Premiér pouze stanovil několik klíčových oblastí, jejich vyřešení ve zbytku mandátu současného kabinetu očekává. Zmínil zejména vypsání výběrového řízení na nového provozovatele mýta, zahájení devíti prioritních staveb, pro které vláda vyjednala výjimku z povinnosti opakovat posudky dopadu na životní prostředí a čerpání peněz z evropského Operačního programu doprava.

Newsletter