Dolar postupně umazává ranní ztráty, a to jak proti procyklickým měnám, tak i v dolarovém indexu. V případě eurodolaru působí nejen dolarový obrat, ale i evidentní plošný výprodej eura. Oslabující euro proti dolaru nijak nezatěžuje měny regionu. Ty sílí, včetně koruny, která se obchoduje pod hranicí 26,15 za euro.

ČD se kvůli zákonu nemohou účastnit veřejných zakázek, uvedl Lidovky.cz

Státní železniční dopravce České dráhy se kvůli novému zákonu o veřejných zakázkách nemůže podle ministerstva pro místní rozvoj (MMR) i právní analýzy drah účastnit tendrů. Uvedl to dnes server Lidovky.cz. Dráhy mají akcie v jiné podobě, než vyžaduje zákon. Podle MMR je nutno zvážit změnu zákona, podle ministerstva dopravy může být řešením novela, nebo metodické upřesnění MMR. Ohrozit by to mohlo podle analýzy dopravce například účast drah v soutěžích na rychlíkové tratě.

Podle zákona o veřejných zakázkách, který platí od října, by měli být z tendrů vyloučeni uchazeči, kteří nemají výlučně zaknihované akcie. České dráhy ale mají akcie v listinné podobě a podle zákona o Českých drahách je zaknihovat nemohou. Externí právní analýza pro dráhy podle serveru uvádí, že by kvůli tomu mohly například napadnout soutěže na provoz vlaků na tratích napadnout konkurenti Českých drah.

Výjimku kvůli podobě akcií v zákoně o zakázkách mají pouze firmy ve vlastnictví obcí či měst, ale ne státní podniky, jako jsou České dráhy. „Zákon podle našeho názoru stanoví jednoznačné pravidlo: vítězem veřejné zakázky se nemůže stát akciová společnost, která nemá výlučně zaknihované akcie. Pokud tedy existuje rozpor mezi zákonem o ČD a zákonem o zadávání veřejných zakázek, pak je nutno zvážit změnu zákona,“ sdělil serveru mluvčí MMR Vilém Frček. Podle něj bylo vyloučení nezaknihovaných akcií z tendrů do zákona včleněno při projednávání ve vládě a České dráhy ani ministerstvo dopravy o výjimku nepožádaly.

„Spojíme se i s dalšími, kterým může tato nešťastná formulace uškodit a budeme iniciovat další kroky. Možností je metodické upřesnění ministerstva pro místní rozvoj nebo rychlá novela zákona o veřejných zakázkách,“ řekl serveru ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle předsedy dozorčí rady ČD Milana Ferance není nový zákon pro dráhy akutním problémem, protože soutěže na železniční tratě nezačnou dříve než za rok.

Newsletter