Čechům vadí vnucující se prodejci, zboží raději nakupují podle svého

Sběr osobních údajů o zákazníkovi, pronásledující reklamy na internetu či prodejci vnucující zboží jsou jedny z nejčastějších věcí, které Čechům při nakupování vadí. Dvě třetiny lidí raději nakupují podle svého, pouze necelá třetina nakupujících uvítá, když se jí v obchodě prodejce aktivně věnuje a nabídne zboží či služby na míru. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mastercard.

„Český zákazník má tendenci spíše chránit své soukromí a neposkytovat o sobě obchodníkům, zejména těm velkým, příliš mnoho informací. Více než třetina dotázaných zcela jednoznačně udává, že nechce, aby se jim obchodník pletl do soukromí. Další třetina se k tomuto postoji také přiklání, i když s určitými výjimkami, kterými jsou zejména menší obchodníci nebo specialisté, kteří zákazníkovi mohou poradit na základě toho, že o něm a jeho životě něco vědí,“ říká Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader. „Na druhou stranu více než pětina lidí zároveň vyžaduje, aby byl obchodník velmi dobře informovaný o nabízeném sortimentu a dokázal v případě potřeby kvalitně poradit,“ dodává Machala.

Využívání osobních informací

Na znalosti zákazníka obchodníkem respondentům vadí zejména shromažďování osobních informací, využívání kontaktů k další reklamě a mailingu a též obava z toho, že jim obchodníci budou nabízet zboží, které nemohou prodat. Jinak vnímají zákazníci obchodní nabídky směřované na jejich e-mailovou adresu nebo telefonní číslo. Ty jsou totiž většinou součástí dobrovolné a cílené registrace do nejrůznějších věrnostních programů, kde zákazník na oplátku získá slevy, exkluzivní balíčky či odměny za loajalitu. Pokud se však přeci jen registrovaný rozhodne, že již o nabídky nemá zájem, může si u obchodníka zažádat o odstranění ze seznamu kontaktů.         

Průzkum byl v listopadu 2016 realizován společností GfK Czech na reprezentativním vzorku 2 000 respondentů internetové populace.

Newsletter