Červen naplnil očekávání pivovarů. Boduje český ležák, tankové pivo táhne

Po teplotně nepříznivém květnu přišel stejně jako v loňských letech horký červen, který byl pro pivovary podle průběžných meziročních statistik úspěšný. Meziročně přesto došlo u celkového pivního výstavu k poklesu oproti loňskému červnu o šest procent.

„Přestože jsme v červnu meziročně zaznamenali mírný pokles pivní produkce, je třeba brát v potaz skutečnost, že rok 2018 byl pro české pivovarství i díky extrémně dlouhé letní sezóně plné teplotně nadprůměrných dní v mnoha směrech rekordní,“ vysvětluje Martina Ferencová. Skvělých výsledků zatím dosahuje zejména tradiční český ležák, tedy piva se stupňovitostí 11% – 12%, které se na tuzemském trhu drží na číslech z rekordního loňského roku. Spotřeba výčepních piv naopak oproti loňskému červnu meziročně ztrácí o 12 %.

V červnu s vylepšeným počasím odstartovala letní pivovarská sezóna a s ní naplnění pivních zahrádek, kterými je Česko po světě proslulé. Fenomén pivních zahrádek u nás potvrzují statistiky, které evidují 40 procent podniků nabízejících venkovní posezení. Restauračních zahrádek je u nás více než sedm tisíc, pětinu z nich najdete v Praze.

Tankové pivo táhne Čechy stále více

Přestože jsme v posledních letech svědky rozevírajících se nůžek mezi spotřebou čepovaného a baleného piva, pozitivem letošního roku je zatím spotřeba piva v cisternách. Ta v červnu na tuzemském trhu posílila meziročně o 3,5 %. „Posílení spotřeby piva v tancích je v dnešní době dominance baleného piva dobrou zprávou. Ukazuje se, že Češi na tankové pivo slyší, neboť se dostává z pivovaru k zákazníkovi v nejkratším možném čase se zachováním maximální čerstvosti,“ myslí si Ferencová. Sudové pivo oproti loňskému červnu ztrácí o 6,5 %, což podtrhuje celkový trend. Čepovaného piva se totiž v českých hospodách a restauracích pije rok od roku méně a jeho podíl na celkové konzumaci činil v roce 2018 jen 36 %.

Plechovky posilují na úkor PET lahví, minisoudky hitem loňské sezóny

Dalšího posílení se v červnu dočkalo pivo v plechovkách, které výrazně posiluje posledních několik let. Oproti loňskému červnu došlo k meziročnímu nárůstu plechovek o 3,5 %, zatímco PET lahve v červnu meziročně klesly o 12,5 %. „Pivu v plechovkách patří stále větší podíl na trhu baleného piva právě na úkor PET lahví. Plechovky jsou mezi lidmi v létě oblíbené pro svou lehkost, praktičnost a rychlost vychlazení,“ říká Ferencová. Hlavní podíl baleného piva, okolo 40 %, nadále patří vratným skleněným lahvím.

Spotřeba piva v minisoudcích pak v červnu meziročně klesla o 67 %. „Minisoudky byly hitem loňské extrémně dlouhé a horké letní sezóny, kdy je lidé rádi kupovali na zahradní oslavy. Letos však o ně zatím podobný zájem není a jejich spotřeba dosahuje pouhé třetiny loňských červnových výsledků,“ dodává Ferencová.

Newsletter