Dolar zahajuje týden slabší v dolarovém indexu i proti euru. Společná měna sílí nad 1,1880 EURUSD. Měny regionu jsou v zisku. Koruna posiluje pod 25,50 za euro.

Češi na Velikonoce utratí méně než loni. Třetina z nich by při nakupování v budoucnu využila možnost rozdělení platby na třetiny

Letošní Velikonoce plánuje doma s rodinou strávit 63 procent Čechů, zatímco necelá pětina nebude Velikonoce slavit vůbec. Vajíčka pro koledníky bude barvit 55 procent lidí. Vyplývá to z průzkumu, který si nechal zpracovat platební startup Twisto. Sběr dat byl realizován v polovině března prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na reprezentativním vzorku 550 lidí. Podle průzkumu Češi na Velikonoce plánují nižší výdaje než loni, přičemž zhruba tři pětiny Čechů nečekají, že by letos utráceli více. Pětina respondentů bude využívat online platby a třetina dotázaných uvedla, že by v budoucnu měla zájem o rozdělení plateb na třetiny bez úroku a navýšení.

„Náš průzkum byl zaměřený na to, jak se letos Češi chystají trávit Velikonoce, které zažijeme v prodlouženém lockdownu s omezeným pohybem. Cílem průzkumu pak bylo i zjistit, jak to ovlivní nákupní chování zákazníků, zejména jak budou nakupovat a jak jsou na tom finančně,“ komentuje cíl výzkumu zakladatel a CEO Twisto Michal Šmída.

Velká většina Čechů, přesně 63 procent, je již rozhodnuta, že svátky bude slavit v úzkém rodinném kruhu doma, zatímco pouze 3,5 procenta se chystá navštívit své příbuzné a další 2,5 procenta lidí se bude pohybovat mimo domov. Skoro pětina oslovených lidí se Velikonoce nechystá slavit vůbec a kolem 14 procent dotázaných čeká na to, až bude jasné, jaká opatření související s pandemií budou v danou dobu platit. Největší „rebelové“ jsou v Královéhradeckém a Jihomoravském kraji, kde zatím zůstat doma plánuje ani ne polovina obyvatel.

Nejméně se příbuzné chystají navštěvovat na Karlovarsku, Pardubicku a Liberecku, kde se i přes to skoro 78 procent lidí chystá barvit vajíčka. Tuto velikonoční tradici se letos chystá dodržet více než polovina respondentů. Velkým překvapením je však tradicemi proslulý Jihomoravský kraj, kde se na vajíčka chystá nejméně lidí z celé republiky – jenom 38 procent.

Pětina se chystá velikonoční nákupy provádět online

Pouze 4,5 procenta Čechů bude během Velikonoc utrácet více než minulý rok, zatímco přibližně dvě třetiny očekávají menší výdaje. Pro třetinu budou náklady na svátky stejné, pro 30 procent budou spíše nižší a pro 30 procent rozhodně nižší.

Pětina lidí se přitom chystá velikonoční nákupy provádět online, zatímco téměř tři pětiny dotazovaných se stále budou spoléhat hlavně na kamenné obchody. Zbylá necelá čtvrtina počítá s kombinací online nakupování i nakupování v kamenných obchodech.

Budoucí větší výdaje zaplatí více než polovina Čechů ze své mzdy

Průzkum rovněž zjišťoval, zda Češi v následujících měsících plánují větší výdaje a pokud ano, za co budou utrácet. Necelá třetina dotázaných uvedla, že větší výdaje v následujících měsících neplánuje. Čtvrtina se pak chystá nejvíce utrácet za oblečení, zatímco pětina bude investovat největší prostředky do potravin a další pětina do domácích a zahradnických potřeb.

Přestože to vypadá, že Češi letos budou v následujících měsících spíše šetřit, celkem 6,5 procenta z nich si plánuje koupit automobil. Možné větší výdaje přitom bude 56,3 procenta Čechů v následujících měsících financovat ze své mzdy a 36,1 procenta z úspor. Jen čtyři Češi ze sta pak pro větší výdaje využijí externí zdroje financování, které jsou dostupné na trhu.

Možnost rozdělení platby na třetiny bez úroku a navýšení, jakou nabízí Twisto, by při nákupech využila třetina respondentů, z toho určitě by tuto možnost zkusilo 12 procent dotázaných. Největší zájem o rozdělení platby by měli lidé z Libereckého kraje. “Nechat dvě třetiny platby na později a neplatit nic navíc je moderní cesta pro online nakupování. Zákazníkům umožňujeme nakupovat pohodlně, jednoduše a vylepšovat jejich měsíční rozpočty. I já si občas větší nákup rád rozdělím,“ říká zakladatel a CEO Twista Michal Šmída.

Více o službě Twisto

Twisto je platební aplikace spojená s kartou Mastercard, která přináší moderní způsob placení. Díky Twisto účtu se dají na jedno kliknutí a bez registrace uhradit internetové nákupy. Registrovaní uživatelé pak mají možnost vyrovnat faktury jejich vyfocením, využít k placení Twisto kartu, zaplatit mobilem díky Apple Pay či Google Pay nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády s funkcí Twisto Split. Twisto má navíc nejvýhodnější kurz pro zahraniční platby. Všechny nákupy se zobrazují v přehledné mobilní aplikaci a zákazník je pohodlně uhradí najednou na konci měsíce. Twisto umožňuje také nákup na splátky s okamžitým schválením. V roce 2019 firma úspěšně vstoupila na polský trh.

Newsletter